Световният конкурс „Опералия“ е в София: Експертите на Ла Скала и Метрополитън оценяват бъдещите оперни звезди

Най-престижният световен конкурс за млади оперни певци „Опералия“, основан от Пласидо Доминго, се провежда за първи път в София през 2025 г. Финалът е насрочен за 26 октомври в Националния театър „Иван Вазов“. Журито, съставено от експерти, подбиращи кадри за Ла Скала и Метрополитън, оценява не само вокалните качества, но и артистичното присъствие на младите таланти.

Световният конкурс „Опералия“ е в София: Експертите на Ла Скала и Метрополитън оценяват бъдещите оперни звезди
Време за четене: 3 мин. 24 октомври 2025

Световният музикален елит е в София. Градът е домакин на най-престижния световен конкурс за млади оперни певци – „Опералия“. Събитието, създадено от Пласидо Доминго през 1993 г., се провежда за първи път в България през 2025 г.

Предварителните турове на „Опералия 2025“ започнаха на 20 октомври в концертния салон „България“. Огромното музикално събитие се организира с подкрепата на българското сопрано Соня Йончева. Нейната собствена кариера получава мощен тласък, след като тя печели първата награда на „Опералия“ през 2010 г. Соня Йончева, победителка от 2010 г., е пример за успешния старт, който конкурсът гарантира.

Спечелването на „Опералия“ често осигурява пътя към световните сцени. Залогът за младите певци е изключително голям. Те пеят пред експерти, които имат правото да ги отведат на сцените на най-големите театри. Журито включва водещи фигури, които подбират певци за Миланската скала, Метрополитън или Ковънт Гардън.

Журито оценява не само вокалните качества, но и артистичното присъствие. Джонатан Френд, който повече от 35 години подбира певци за продукциите на Метрополитън, подчертава важността на драматургичния контекст:

„Ако някой пее която и да е ария с непроницаемо лице, с оскъдни вокални краски и тяло, което не носи никакъв драматургичен контекст, тогава за мен няма никакво значение какво пее. Аз губя интерес и не знам какво да правя с този глас.“

— Джонатан Френд, експерт на Метрополитън

Паоло Гавацени, който решава кои млади гласове да попаднат във фокуса на „Ла Скала“, обяснява как младите артисти могат да получат шанс на тази легендарна сцена:

„Когато представяш един спектакъл на публиката, трябва да мислиш – тя е купила билети, за да чуе г-жа Нетребко, и ако г-жа Нетребко не пее, цената вече е била платена, така че трябва да предложиш спектакъл от най-високо ниво. А такова ниво се постига с репетиции. Затова имам нужда от два състава, които са репетирали за спектакъла. От друга страна, винаги е хубаво да имаш млад състав. Не ми се иска да кажа „с гласове от бъдещето“, защото това звучи арогантно, но можеш да рискуваш с втория състав и да им дадеш шанс да покажат кои са.“

— Паоло Гавацени

Успехът на конкурса е факт, въпреки че механизмът му не може да бъде обяснен напълно. Петер Катона, дългогодишен член на журито, посочва, че „Опералия“ действа като внимателен комитет по подбора:

„Опералия“ е един комитет по подбора, който отсява певци сред голям брой заявки за участие. И после идва журито, което сяда и слуша това, което е сложено пред нас. В някои случаи интересни кандидати идват чрез самия Пласидо Доминго – певци, които той е срещнал някъде и ги е насърчил да участват. Но всичко това не може да бъде докрай обяснено. Защото не само победителите на ‘Опералия‘, а и някои от участниците имат силен старт на кариерата. Наистина не знам. Някои могат да кажат, че това е просто заради репутацията и името на Доминго в оперния свят. Нямам идея, но е факт, че резултатите от ‘Опералия‘ имат голямо значение за бъдещето.“

— Петер Катона

Конкурсът има традиционно силна връзка с Русия, като тази година в София участват четирима руски оперни певци. Младите артисти се борят за признание пред експерти, които подбират певци за Ла Скала, Метрополитън и Ковънт Гардън.

Кои млади певци ще се превърнат в новите звезди на „Опералия“ ще стане ясно тази неделя. Финалът на „Опералия 2025“ ще се проведе на 26 октомври в Националния театър „Иван Вазов“. За участниците България ще остане мястото, от което започва техният път към най-големите оперни сцени по света. София е домакин за първи път на „Опералия“ през 2025 г.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *