Столична община решава за двойно по-високи цени на зоните: 4 лв. за час и край на хартиените талони
Тази седмица Столичният общински съвет ще гласува окончателно поскъпването на Синята и Зелената зона, което не е променяно от 13 години. Предложението е за 4 лв. за синя зона и 2 лв. за зелена зона, като се обсъжда и въвеждането на Червена зона за центъра.
Общинските съветници в София са изправени пред окончателно решение тази седмица относно значителното поскъпване и разширяване на обхвата на платеното паркиране в столицата. Очаква се на заседанието на Столичния общински съвет в четвъртък да бъде гласуван доклад, който предвижда не само двойно увеличение на цените, но и сериозни структурни промени в управлението на зоните.
В сряда докладът първо ще премине през няколко комисии, преди да достигне до пленарната зала. Една от ключовите промени е поскъпването на платеното паркиране, което не е актуализирано от 13 години. Официалното предложение, резултат от анкета с участието на 22 230 граждани, включва въвеждането на цени от 4 лв. за синя и 2 лв. за зелена зона.
Освен увеличението на таксите, общинарите ще решават за разширяване на обхвата на Синята и Зелената зона, както и за въвеждане на нови режими. Обсъжда се въвеждането на Червена зона за идеалния център с такса от 5 лв./час, както и уикенд жълта зона. Планирано е и уеднаквяване на работното време на зоните – от 8:30 до 20:30 часа, включително в неделя за синята зона. Максималната продължителност на паркиране остава до 2 часа в синя зона и до 4 часа в зелена зона.
Друга важна мярка е свързана с технологичното обновяване – очаква се и пълното премахване на хартиените талони, които ще останат в миналото. Тази стъпка цели както улесняване на контрола, така и преминаване към изцяло електронно плащане.
Общинските съветници от ПП-ДБ и заместник-кметът по транспорт обявиха и промени в разпределението на приходите. Част от събраните средства от такси за платено паркиране ще бъдат насочвани към Столичната община за реализиране на инвестиции. Идеята е приходите да се използват за подобряване на инфраструктурата в столицата, включително изграждане на паркинги, тротоари и други обекти.
Кметът Васил Терзиев описа предстоящата промяна като важен етап за града:
„първа важна крачка към по-справедливо, удобно и предвидимо паркиране в София“
— Кметът Васил Терзиев
Заместник-кметът по транспорт, Виктор Чаушев, даде допълнителни разяснения относно начина на разпределение на постъпленията, подчертавайки, че основната част ще остане в засегнатите райони, но Общината ще запази част от тях, за да реализира инвестиции и в други части на града:
„Тези средства ще бъдат разпределени в районите в които има синя и зелена зона, част от средствата ще останат и в общината , за да се реализират инвестиции и в други райони , но основните ще са там където има зона“
— Виктор Чаушев, заместник-кмет по транспорт
Очаква се голяма част от приходите да остават в Центъра за градска мобилност, но фактът, че част от тях ще бъдат насочвани към Столичната община за подобряване на инфраструктурата, е ключов момент в новата политика.
