Стартираха пилотните щандове на „Магазини за хората“ в Пловдивско

В Пловдивско стартира пилотният проект „Магазини за хората“, предлагащ евтини български хранителни продукти с минимална наценка. 45 стоки са налични на специални щандове в 70 магазина, като цените са с около 25% по-ниски. Инициативата е в тестов период и цели разширяване в цялата страна.

Стартираха пилотните щандове на „Магазини за хората“ в Пловдивско
Време за четене: 2 мин. 13 декември 2025

Първите евтини български хранителни продукти с минимална наценка вече достигнаха до потребителите. Това стана възможно благодарение на сътрудничеството между Министерството на земеделието и търговската мрежа на Регионалния кооперативен съюз в Пловдивско.

Инициативата е в тестов период. Целта е да се провери приложимостта на идеята на министър Георги Тахов. Тя предвижда държавно финансиране на дружество, предлагащо хранителни стоки на фиксирани цени с минимална печалба.

В село Белозем жителите вече пазаруват с около една четвърт по-евтино. Някои са искрено изненадани от разликите в цените. Станка Иванова, пазарувала олио и брашно, споделя пред Euronews Bulgaria:

„Ама още не сте ме разбрали – цената просто ми харесва. Като стойност има разлика от 2–3 лева, а при някои стоки и до 4 лева.“

Към момента най-голям интерес има към брашното. Общо 45 по-евтини стоки се предлагат пилотно. Те са налични на специални щандове в 70 магазина в малки населени места в Пловдивска област. От склада на Регионалния кооперативен съюз тръгват товарни автомобили с лютеница, олио, консерви и газирани напитки.

От съюза уверяват, че цената на българските продукти е с около 25% по-ниска. Качеството е гарантирано. Стоките достигат до магазините по два основни канала. Варива, консерви, олио, захар и брашно се доставят директно от базата в Пловдив. Хляб, млечни и месни продукти идват пряко от производителите.

Проектът „Магазин за хората“ е финансиран с държавни средства. Основната му цел е предлагането на български храни с минимална търговска наценка. Държавното дружество „Магазин за хората“ ЕАД е създадено с 10 млн. лв. от бюджета. Приоритет са българските продукти и надценка до 10%.

Министър Георги Тахов обяви, че до десетина дни ще отворят над 70 магазина в Пловдивска област. Те ще обслужват над 100 000 души, стартирайки от седмицата на 15 декември. „Магазин за хората“ тръгва от 15 декември с храни от 10 български производители. Амбицията е до 2026 г. проектът да покрие цялата страна чрез щандове и франчайз магазини. Договор с Централния кооперативен съюз (ЦКС) е подписан за зареждане с над 40 продукта от малката потребителска кошница с до 10% надценка.

Проектът стартира с модел „магазин в магазина“ чрез партньорства. Това се наложи поради липса на време за изграждане на нови обекти от нулата. Вместо самостоятелни обекти, се разкриват щандове с продукти с ниски цени в съществуващата търговска мрежа в Пловдив.

Идеята е подложена и на критики. Николай Вълканов от Сдружението за модерна търговия (СМТ) я определя като противоречаща на пазарната икономика. Според него тя е „фалирала в практиката“, предвиждайки празни рафтове.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *