Срив в цените: Върнати от лизинг електромобили заливат пазара в Германия
Германският пазар на употребявани коли е изправен пред криза с електрическите автомобили, чиято стойност се срива драстично след връщането им от лизинг. Лизинговите компании и производителите търпят огромни загуби поради по-високата от очакваното обезценка, а експерти предупреждават, че най-лошото тепърва предстои с наближаващата нова вълна от изтичащи договори.

Audi e-tron Sportback като чисто нов през 2021 година е струвал 86 700 евро, а сега може да се намери за по-малко от 38 000 евро. Снимка: Ауди
Пазарът на автомобили втора употреба в Германия, който е и водещ за голяма част от Европа, се сблъсква с ново и притеснително явление – масиран приток на върнати от лизинг електрически превозни средства, чиято стойност се е стопила. Въпреки че регистрациите на нови електромобили бележат ръст, вторичният пазар разкрива сериозни пукнатини в сектора.
През първото тримесечие на годината броят на прехвърлянията на собственост на електрически автомобили в Германия е нараснал с близо 61%, но въпреки това те все още съставляват едва 3% от общото предлагане на коли втора ръка. Основният проблем, който тревожи дилъри и анализатори, е драстичната и неочаквано висока обезценка, която тези автомобили претърпяват след края на лизинговия си период, пише авторитетното германско издание Wirtschafts Woche.
Загубата на стойност е по-голяма от прогнозираната, което поставя под натиск целия бизнес модел на лизинговите компании. Потресаващ пример за тази тенденция е Audi e-tron Sportback. Модел, закупен нов преди три години за над 86 700 евро, днес се предлага на вторичния пазар за по-малко от 38 000 евро – обезценка от над 55%.
Основната причина за този ценови срив е наводняването на пазара с голям брой електромобили от първо поколение (произведени през 2021 и 2022 г.), които масово се връщат след изтичане на 2- и 3-годишните лизингови договори. Според анализ на пазара, средната загуба на стойност при един електрически автомобил е с около 6400 евро по-висока в сравнение със съпоставим модел с бензинов двигател.
Кой обаче плаща сметката? Финансовата тежест от тази обезценка се поема предимно от лизинговите компании и автомобилните производители, които са калкулирали риска за остатъчната стойност в своите договори. Ситуацията се влошава и от слабото търсене. Частните клиенти все още са предпазливи, а компаниите за коли под наем също не проявяват интерес към изкупуването на тези автомобили. Резултатът е хиляди електромобили, които стоят с месеци по паркингите на дилърите.
Експертите са категорични, че проблемът не само няма да се реши скоро, но и ще се задълбочи. „Огромна вълна от върнати от лизинг електромобили тепърва предстои“, предупреждава германското издание. Това вещае още по-голям натиск върху цените и сериозни финансови предизвикателства за автомобилната индустрия в прехода ѝ към електрическа мобилност.