Спор разтърсва образователната система: Училищните дворове – крепости или обществени пространства?
Дебатът за училищните дворове разделя синдикати и общини. Синдикат „Образование“ настоява за строг контрол, докато Столична община търси начини за отварянето им. МОН призовава за балансиран подход между безопасност и обществен достъп, като са инвестирани над 51 млн. лв. в спортни съоръжения.
Дебат за достъпа до училищните дворове раздели обществеността в България. Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ настоява за запазване на строгия контрол, докато общините търсят начин за отваряне на пространствата за спорт и игри извън учебно време. Министерството на образованието и науката (МОН) призовава за балансиран подход, гарантиращ както безопасността, така и ползите за общността.
Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ се противопоставя изцяло на свободното отваряне на училищни дворове. Те пледират за защитен статут на училищата, с регулиран достъп. Тази позиция се основава на европейски стандарт, където 95% от дворовете са заключени. Целта е опазване на безопасността на учениците и съхраняване на инфраструктурата.
Д-р Юлиан Петров, председател на „Образование“ към КТ „Подкрепа“: „Синдикат „Образование“, българските учители, българските директори смятат, че трябва да заприличаме на европейските стандарти по отношение на охрана от една страна на училищните дворове и от друга страна наистина на опазване на това, което се гради за учениците. Т.е. практиката в Европа, която изследвахме е, че в 95% от страните училищните дворове са заключени, имат огради, които не са символични, а трудно биха могли да бъдат прескочени.“
От своя страна, Столична община поддържа тезата за повече обществени пространства за децата. Десислава Желязкова, директор на Дирекция „Образование“, подчертава нуждата от използване на дворовете след учебни часове. Според нея, дворовете не бива да се затварят напълно, но при определени условия и часови диапазони. Общината желае да инвестира средства, превръщайки дворовете в квартални центрове за спорт и отдих.
Десислава Желязкова, директор на Дирекция „Образование“ към Столична община: „Нашата позиция със сигурност е, че училищните дворове не трябва да бъдат затваряни, но при определени условия и в определен времеви период. И между другото това училище е един много добър пример. Точно в този район дълго време районният кмет плащаше охраната в училищата, като осигуряваше през събота и неделя до 18.00 часа вечерта, между 10.00 и 18.00 , дворовете да бъдат отворени.“
МОН посочва, че над 51 милиона лева са инвестирани за 2024-2025 г. в спортни съоръжения. Министерството подчертава, че училищните дворове са част от образователната среда. Безопасността на учениците е основен приоритет. Достъпът на външни лица по време на учебния процес трябва да се контролира стриктно. Извън учебни часове, дворовете са ценен обществен ресурс за местните общности.
Необходимо е да се намери балансиран подход. Той трябва да предотвратява унищожаването на материалната база и да не генерира допълнителни разходи. Режимът за достъп е в компетентността на училищата или общините. Важно е да има споразумения между община и училище, които ясно да определят отговорностите за охрана, почистване и ремонт.
На 25 ноември 2025 г. Столична община обяви стартирането на пилотен проект. Той ще отвори училищни дворове в няколко квартала. Предвидени са задължителна охрана и контролиран достъп извън учебно време. Първоначално ще бъдат включени 10 училища в София. Тази инициатива цели да осигури повече възможности за спорт и игри на децата.
Министерството на образованието и науката ще проведе работна среща на 27 ноември. На нея ще присъстват представители на синдикати, общини и родителски съвети. Целта е обсъждане на окончателни насоки за режима на достъп до училищните дворове. Това показва сериозното отношение към проблема и търсенето на консенсусно решение.
В европейски държави като Германия, Франция и Великобритания, училищните дворове са физически оградени. Достъпът е строго регулиран. Обикновено те се отварят само за организирани дейности или с предварителна резервация. Тази практика подчертава международните стандарти за сигурност.
В България има около 2 500 общински училища. Над 70% от тях са в големи градове. Там достъпът до обществени спортни и рекреационни площи е ограничен. Според данни на МОН, през 2024-2025 г. са обновени над 400 нови спортни площадки в училищни дворове. Това е част от национална програма за подобряване на образователната инфраструктура.
Родителски съвети в софийски училища настояват за по-голяма гъвкавост. Те виждат отворените дворове като възможност за спорт и социализация на децата. Особено важно е това в райони с липса на паркове. НПО „Градска среда“ критикува прехвърлянето на отговорността върху училищата. Те призовават общините да инвестират в изграждане на отделни спортни и детски площадки. Дебатът продължава, търсейки оптимално решение за всички заинтересовани страни.
