„Спаси София“ предлага 40 нови паркинга с 13 300 места в столицата

„Спаси София“ представи мащабна програма за изграждане на 40 нови паркинга с 13 300 места в столицата за пет години. Планът цели системно решение на проблема с паркирането, освобождаване на ключови булеварди и въвеждане на Червена зона с по-високи такси.

„Спаси София“ предлага 40 нови паркинга с 13 300 места в столицата

Борис Бонев и Стефан Спасов представят програмата за изграждане на паркинги в София. СНИМКА: СПАСИ СОФИЯ

Време за четене: 3 мин. 26 ноември 2025

Обединение „Спаси София“ представи амбициозна програма за справяне с проблема с паркирането в София. Планът предвижда изграждането на 40 нови паркинга с общ капацитет от 13 300 нови паркоместа в рамките на пет години. Целта е да се сложи край на хаотичните действия на общината и да се осигури системно решение за столичани.

Лидерът на „Спаси София“, Борис Бонев, и Стефан Спасов обявиха, че екипът им е извършил обширен анализ на над 300 терена в града. Тези локации са подходящи за изграждане на подземни, надземни и етажни паркинги. Внесен е индикативен списък с конкретни места и 5-годишна програма за тяхното построяване в Столичния общински съвет.

„София няма повече време за губене – нужни са реални решения за паркирането и ние ги предлагаме“, заявиха Борис Бонев и Стефан Спасов.

Програмата предвижда 31 паркинга в кварталите, 6 буферни паркинга на входовете на града и 3 подземни в централната част. Според Спасов, градът не започва от нулата. През годините са правени предпроектни проучвания и има изготвени проекти. Подробните устройствени планове вече посочват десетки терени, отредени за паркинги. „Има близо 10 готови разработки за „Банишора“, „Студентски град“, „Овча купел“, „Люлин“, „Сухата река“ и други райони. Проблемът е, че години наред липсваше системен подход“, допълни той.

Борис Бонев подчерта, че програмата цели да оптимизира целия процес – от проектирането до строителството и поддръжката. Това ще осигури реални инвестиции в инфраструктурата. Като част от предложението се предвижда създаването на специална комисия. Тя ще анализира, приоритизира и подготвя всички процедури, свързани с изграждането на паркингите. Очаква се това да гарантира прозрачност, ясни срокове и предвидимост на инвестициите.

Новите паркоместа ще освободят ключови булеварди от паркирани автомобили. Така ще се създадат коридори за градски транспорт и нови велоалеи. „Това е пътят към по-бързо придвижване и алтернативи за хиляди софиянци“, добави Спасов.

„Спаси София“ предлага и въвеждане на Червена зона в историческия център. Тя ще е с работно време от 9 до 21 часа всеки ден, включително уикенд. Цената ще бъде 5 лева на час или 200 лева за годишен абонамент. Очакваните допълнителни приходи за общинския бюджет са 75 милиона лева годишно. Те ще бъдат разпределени поравно между паркинги, градски транспорт и улична инфраструктура.

Сред конкретните локации за нови паркинги са етажен паркинг при метростанция Хаджи Димитър, буферен паркинг при метростанция Сливница и подземен паркинг под площад „Възраждане“. Планирани са и пет монтажни паркинга в кварталите Красно село, Люлин, Младост, Подуяне и Слатина. Предложението включва 50% намаление на служебните абонаменти и институционалните места, което ще освободи около 1000 допълнителни паркоместа. За електромобилите се предвижда 50% намаление на цената за престой и винетен стикер, с ограничение до 3 часа престой.

Бонев изрази надежда, че депутатският паркинг до „Св. Ал. Невски“ ще бъде върнат на градската управа. Той припомни, че над 1000 паркоместа са заети от институции. Бонев е изпратил писмо до министъра на правосъдието с призив за изменение на наредбата, позволяваща безплатно паркиране за съдилища и министерства чрез „зона за сигурност“.

Индикативният бюджет на програмата е 290 милиона лева за пет години. Средствата ще покрият проектиране, градоустройствени процедури, строителство и модернизация. „Приемането на тази програма е задължителен елемент, за да се изпълнят предизборните обещания както на „Спаси София“, така и на екипа на кмета Терзиев“, посочи Бонев. Според него проблемът с паркирането не е нерешим, а нерешаван проблем.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *