„Спаси София“: Държавни институции са окупирали над 1000 паркоместа в центъра на столицата
Държавните институции са окупирали над 1000 паркоместа в идеалния център на София, обявиха Борис Бонев и Андрей Зографски от „Спаси София“. Те настояват за спешна среща с премиера Росен Желязков и председателката на НС Рая Назарян, тъй като министерствата са най-големите нарушители. Министерството на транспорта например ползва 33 места при право на 5, като 20 от тях са запазени чрез незаконосъобразен договор, сключен през 2006 г. от тогавашния кмет Бойко Борисов.
Борис Бонев и Андрей Зографски Снимка: 24 часа
Държавните институции са присвоили над 1000 паркоместа в идеалния център на София, които вместо да бъдат използвани от гражданите, остават блокирани за служебни нужди. Това заявиха на пресконференция лидерът на „Спаси София“ Борис Бонев и заместник-председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет (СОС) Андрей Зографски.
Според тяхното проучване, мащабното присвояване на общинска собственост е най-фрапиращо в района на Народното събрание и министерствата. Бонев изпрати писмо с искане за спешна среща с председателката на Народното събрание Рая Назарян, както и с премиера Росен Желязков, тъй като именно НС и министерствата са „най-големите нарушители“.
„От колко места точно има нужда един министър? Една служебна кола и едно място за гост – това са 2 места. Защо са му 30?“
— Борис Бонев, лидер на „Спаси София“
Като показателен пример за повсеместно нарушаване на правилата е посочено Министерството на транспорта (МТ). МТ е окупирало 33 паркоместа, при положение че по закон има право само на 5. Зографски подчерта, че вместо да бъдат морален пример, институциите превземат общинска собственост.
„Министерството на транспорта е показателен пример за повсеместното нарушаване на правилата от институциите в центъра. Те трябва да бъдат морален пример, а вместо това превземат общинска собственост. Министерството на транспорта е окупирало 33 паркоместа, при положение че има право едва на 5.“
— Андрей Зографски, зам.-шеф на транспортната комисия към СОС
Още по-сериозен е фактът, че 20 от тези места са „запазени“ чрез изтекъл и незаконосъобразен договор. Този договор е сключен през 2006 г. от тогавашния кмет на София Бойко Борисов, като наемът е едва 100 лв. на месец на място. За сравнение, реалната цена за служебен абонамент в момента е 650 лв., а след приетите миналата седмица изменения в правилата за паркиране, тя предстои да бъде увеличена до 1600 лв.
От „Спаси София“ призовават настоящия кмет Васил Терзиев още утре да прекрати въпросния договор, тъй като той отдавна е изтекъл и няма законово основание да продължава да действа. Освен пред МТ, десетки паркоместа са заети и пред Съдебната палата и Правосъдното министерство.
„Това може да бъде направено едностранно, тъй като договорът отдавна е изтекъл и няма законово основание да продължава да действа. За 2 дни тези паркоместа могат да се върнат на софиянци“
— Андрей Зографски, зам.-шеф на транспортната комисия към СОС
Неотдавна Столичният общински съвет прие реформа в паркирането, която предвижда ограничаване на служебните паркоместа за институции и фирми. Целта на реформата е освобождаването на поне 500 паркоместа в централните зони за нуждите на гражданите. Бонев подчерта, че освобождаването само на заетите от МТ и правосъдните институции места би имало капацитет, сравним с изграждането на един двуетажен паркинг.
Събраните средства от платеното паркиране в синята и зелената зона, включително повишеният абонамент, ще бъдат използвани за подобряване на градската инфраструктура. Вече са предвидени 20 милиона лева за строителство на нови паркинги и закупуване на нови превозни средства.
Междувременно, от „Спаси София“ припомниха, че благодарение на техни доклади вече е осигурено изграждането на два нови буферни паркинга до метростанциите Сливница и Витиня с общ капацитет над 700 места. Въпреки това, проектирането на шест други паркинга се бави вече втора година от Министерството на регионалното развитие.
