Социалните мрежи увреждат концентрацията на децата, показва ново проучване

Ново проучване разкрива, че социалните мрежи сериозно увреждат концентрацията на децата. Прекомерното време в платформи като TikTok и Instagram води до намален фокус и може да обясни нарастващите диагнози на СДВХ. В България 11% от децата показват проблематично използване на социални медии, свързано с влошено психично здраве.

Социалните мрежи увреждат концентрацията на децата, показва ново проучване

Социални мрежи Снимка: Пиксабей

Време за четене: 2 мин. 14 декември 2025

Ново проучване алармира: социалните мрежи могат да лишат децата от способността им да се концентрират. Изследването, публикувано в Pediatrics Open Science и цитирано от ЮПИ, свързва прекомерното време, прекарано в платформи като Instagram, Snapchat, TikTok и Facebook, с постепенно намаляване на фокуса.

Изследователите предполагат, че това може частично да обясни нарастващия брой диагнози на Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (СДВХ) при децата. Постоянните известия и съобщения от социалните медии действат като сериозно разсейване, пречейки на поддържането на концентрация.

„Нашето проучване показва, че специално социалните медии са тези, които засягат способността на децата да се концентрират“, казва Торкел Клингберг, старши изследовател и професор по когнитивна неврология в Каролинския институт в Швеция. „Социалните медии постоянно отвличат вниманието със съобщения или известия и дори най-малката мисъл дали е пристигнало съобщението, може да действа като разсейване за ума. Това засяга способността да се поддържа концентрация“, добавя той.

Проучването е обхванало над 8300 деца в САЩ на възраст 9-10 години за период от четири години. Децата са докладвали времето, прекарано в социални медии, телевизия и видеоигри, докато родителите са оценявали нивата на внимание и импулсивност. Резултатите показват, че средното време в социални медии нараства от 30 минути на ден за 9-годишните до 2,5 часа за 13-годишните.

Учените подчертават, че дори нормалното използване на социални медии възпрепятства концентрацията, като ефектът се засилва с времето. Важно откритие е, че употребата на социални медии води до тези трудности, а не обратното. Не е установена връзка между липсата на внимание и гледането на телевизия или играенето на видеоигри.

Допълнителен анализ показва, че влиянието на социалните медии върху вниманието не зависи от социоикономическия статус или генетични предразположения към СДВХ. Проучването не открива увеличение на хиперактивността или импулсивното поведение. В България 11% от децата показват симптоми на проблематично използване на социални медии, което е свързано с психично здраве, недоспиване и академични проблеми. Прекомерното използване на екрани води до ‘мозъчно гниене’, засягайки умствената яснота и способността за кодиране на информация.

Д-р Ханс Клуге от СЗО призовава за незабавни действия: училищни програми за цифрова грамотност и онлайн безопасност. Родителите често не осъзнават вредите, тъй като платформите са създадени да стимулират поведение, вредно за развиващия се детски мозък. Тези данни подчертават спешната нужда от информираност и промяна в навиците. Липсата на родителско внимание може да тласне децата към повече време пред екраните.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *