СОС гласува: Двойно по-скъпо паркиране в София, „Студентски град“ влиза в Зелената зона

Столичният общински съвет гласува днес двойно увеличение на цените за паркиране, което ще влезе в сила поетапно от 2026 г. Реформата разширява Зелената зона до „Студентски град“ и „Подуяне“ и удължава работното време, като Синята зона вече ще работи и в неделя. Служебният абонамент скача до 1600 лв., а електромобилите ще започнат да плащат след третия час престой от 2027 г., с цел събраните средства да се инвестират в транспортна инфраструктура и зарядни станции.

СОС гласува: Двойно по-скъпо паркиране в София, "Студентски град" влиза в Зелената зона

Синя зона в София СНИМКА: Йордан Симеонов

Време за четене: 4 мин. 13 ноември 2025

Столичният общински съвет (СОС) предстои да гласува днес, 12 ноември 2025 г., предложение за мащабна реформа в политиката за паркиране, която включва двойно увеличение на цените на паркинг зоните и служебния абонамент. Промените са резултат от обединяването на докладите на кмета на София Васил Терзиев, подкрепен от ПП-ДБ, и групата „Спаси София“, като получиха подкрепа и от ГЕРБ и „Синя София“.

Цените в зоните за паркиране не са променяни от 2012 г. Предложението предвижда те да бъдат вдигнати двойно от 2026 г., като това ще стане поетапно в четири етапа. Очакваните приходи от увеличението достигат между 40 и 50 милиона лева. Тези средства ще бъдат вложени в инвестиции в транспортната инфраструктура, включително нови паркинги и автобуси. Допълнителен контекст от преговорите показва, че 50% от събраните средства ще остават в районите, където са генерирани, за подобряване на градската среда.

Разширение на зоните и удължено работно време

Реформата предвижда значително разширение на обхвата. Кварталите „Студентски град“ и „Подуяне“ влизат в Зелената зона, както и районите на юг от бул. „Тодор Каблешков“. Части от досегашната Зелена зона ще бъдат превърнати в Синя зона. По искане на районния кмет в Банкя ще бъде въведена т.нар. уикенд (жълта) зона.

Работното време на зоните също се удължава: от 9:00 до 21:00 часа. Важна промяна е, че Синята зона вече ще работи през цялата седмица, включително и в неделя, докато Зелената зона ще функционира от понеделник до събота. След компромис с „Спаси София“, отпада идеята за въвеждане на Червена зона в центъра на столицата, както и първоначално планираните по-радикални увеличения на таксите.

Рязък скок на служебния абонамент и ограничения за електромобилите

Служебният абонамент ще бъде вдигнат повече от два пъти – от 600 лв. до 1600 лв. както в Синята, така и в Зелената зона. Освен това се въвеждат утежнения за удължен и уикенд абонамент, които ще станат с 1/3 по-скъпи. Целта е да се ограничи практиката улици в центъра да се превръщат в частна собственост. Предвижда се въвеждане на квота, според която само 10% от общия брой паркоместа могат да бъдат отделени за служебен абонамент. Очакванията са така да се освободят около 500 паркоместа в централната част на София.

Друга ключова промяна засяга електромобилите, които досега паркираха безплатно. От 1 януари 2027 г. те ще започнат да заплащат стандартна такса за зона след третия час престой. Средствата, събрани от тези такси, ще бъдат инвестирани в поставянето на зарядни станции за електрически превозни средства. Увеличаването на таксата ще става на три етапа до 2029 г. Таксите за бизнеса с коли под наем (car sharing) също ще се увеличават поетапно: 150 евро през 2027 г., 300 евро през 2028 г. и 425 евро от 2029 г., като ще могат да се плащат на два пъти годишно.

Дигитализация и Противоречия

Реформата предвижда и премахване на хартиените талони в средата на 2026 г., тъй като те са определени като „бъг в системата“. Това ще спести време на служителите от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) и ще позволи повече проверки. Следващата стъпка в дигитализацията е въвеждането на виртуалната скоба, което изисква решение на парламента.

Председателят на СОС, Цветомир Петров, изрази несъгласие с някои от договорените промени. Той посочи рестрикцията за електромобилите като стъпка, която противоречи на усилията на София за намаляване на въглеродните емисии. Петров предупреди, че разширението в „Студентски град“ може да доведе до проблеми с паркирането в съседни квартали като „Дървеница“, „Мусагеница“ и „Малинова долина“.

В отговор на опасенията за затруднен достъп до центъра, лидерът на „Спаси София“ Борис Бонев припомни за изградената алтернатива на автомобилния трафик:

„След реконструкция на линията на трамвай № 5 за 70 млн. лв. с чисто нови мотриси на практика е като линия на метрото – за 19 мин. се стига от Княжево до центъра, това е най-използвания трамвай на София, има и нови нископодови тролеи в центъра“,

— Борис Бонев, лидер на „Спаси София“

Бонев допълни, че през последните 15 години са инвестирани над 2 млрд. лв. в четирите линии на метрото. Днес СОС ще гласува и за искане на заем от 400 млн. лв., предназначен за закупуване на 250 нови превозни средства, включително трамваи, електробуси и тролеи. Предвижда се и запазване на всички паркоместа за хора с увреждания.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *