София затяга примката за старите коли: По-голяма зона от тази зима, забрана за половин година от 2027 г.

Столичната община планира двойно разширение на нискоемисионната зона. Още от 1 декември 2025 г. забраната за най-замърсяващите коли ще обхване и „големия ринг“, а от 2027 г. се предвижда периодът на ограниченията да се удължи за целия отоплителен сезон – от октомври до април.

София затяга примката за старите коли: По-голяма зона от тази зима, забрана за половин година от 2027 г.
Време за четене: 3 мин. 30 септември 2025

Столичната община предприема решителни стъпки за подобряване качеството на въздуха, като планира двойно разширение на нискоемисионната зона. Още от 1 декември тази година забраната за влизане на най-замърсяващите автомобили ще обхване и т.нар. „голям ринг“, а в дългосрочен план се обмисля ограниченията да важат през целия отоплителен сезон.

Първата и най-скорошна промяна засяга териториалния обхват. От 1 декември 2025 г. до 28 февруари 2026 г. автомобилите от първа екологична група (категории M1 и N1) няма да имат достъп до широкия център. Новите граници се очертават от булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „Михай Еминеску“, „Пейо Яворов“, „Никола Вапцаров“, улиците „Атанас Дуков“ и „Люба Величкова“, както и булевардите „Хенрик Ибсен“, „Петко Ю. Тодоров“, „Иван Евстатиев Гешов“ и „Константин Величков“.

Успоредно с това, общината разработва план за значително удължаване на периода на забраната. Идеята е от 2027 или 2028 г. ограниченията да не са само за трите зимни месеца, а да продължават седем месеца – от 1 октомври до 30 април. Тази мярка ще съвпадне с целия отоплителен сезон, когато замърсяването на въздуха е най-интензивно.

„Все още водим разговори с общинските съветници, с които ще внесем доклад за промяната, откога да стартира – дали от 2027, или от 2028 г.“

— Надежда Бобчева, заместник-кмет по екология

Решението се основава на конкретни данни за ефективността на зоната досега. Според доклад на сдружение „За Земята“, дори при сегашния тримесечен режим, миналата зима е отчетен спад от 10% в концентрациите на азотен диоксид. Само през декември 2024 г., първият месец с ефективен контрол чрез видеонаблюдение, намалението в „малкия ринг“ е достигнало между 22 и 25%.

Тези резултати са ключови, тъй като транспортът е отговорен за близо 79% от емисиите на азотен диоксид в столицата. Удължаването на забраната е и превантивна мярка в отговор на новата европейска директива за качеството на въздуха, която от 2030 г. въвежда два пъти по-строги норми. Средногодишната граница за азотен диоксид ще бъде намалена от 40 на 20 микрограма на кубичен метър, докато настоящите стойности в София се движат между 21 и 30.

„Нискоемисионната зона показа, че има ефект, особено върху замърсяването на въздуха с азотен диоксид, което се причинява от транспорта. Удължаването на срока на действие на нискоемисионната зона цели да намали именно този натиск върху здравето на гражданите в периода, когато замърсяването е най-сериозно“

— добави тя

Ограниченията ще се затягат и за по-новите автомобили. От 1 декември 2027 г. забраната ще важи и за колите от втора екогрупа. В „малкия ринг“ (между бул. „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „Сливница“ и ул. „Опълченска“) от същата дата няма да се допускат и автомобили от трета екогрупа. Изключение остава за гражданите с постоянен адрес в зоните, чиито автомобили са регистрирани там.

Глобите за нарушителите остават без промяна – от 50 до 500 лв. за физически лица и от 500 до 5000 лв. за юридически. Междувременно Столичната община продължава да насърчава използването на алтернативи като градски транспорт и програми за подмяна на стари отоплителни уреди, които са основен източник на фини прахови частици.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *