София увеличава бюджета за чистота до 342,3 млн. лв. през 2026 г., такса смет без промяна

София ще похарчи 342,3 млн. лв. за чистота през 2026 г., което е с 13,3% повече от тази година. Такса смет остава непроменена. Общината инвестира в нова техника и система за наблюдение на сметосъбирането.

София увеличава бюджета за чистота до 342,3 млн. лв. през 2026 г., такса смет без промяна

102,5 млн. лв. планира да даде Столичната община за сметосъбиране, включително и на едрогабаритни отпадъци, през 2026 г. СНИМКА: Йордан Симеонов

Време за четене: 4 мин. 25 ноември 2025

Столична община предвижда значително увеличение на разходите си за чистота през 2026 г. Планираният бюджет достига 342,3 млн. лв., което представлява ръст от близо 13,3% спрямо текущата година. Тези средства са предназначени за събиране, извозване и обезвреждане на битови отпадъци, както и за цялостна поддръжка на чистотата в града. План-сметката е предложена за обществено обсъждане преди гласуване от Столичния общински съвет.

Важна новина за софиянци е, че такса смет няма да се променя и през 2026 г. Това решение е взето, тъй като въвеждането на принципа „замърсителят плаща“ отново е отложено от държавата, този път до 2027 г.

Разпределението на средствата показва, че 102,5 млн. лв. са за събиране и транспортиране на отпадъци, а 104,9 млн. лв. – за тяхното третиране. Най-големият дял – 134,9 млн. лв. – е предвиден за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. За дейности като чистене, метене, миене, включително почистване на канали, шахти и подлези, са заделени 98,1 млн. лв.

За лятното почистване са планирани 49,5 млн. лв. Улиците с масов градски транспорт, тези от обществено значение и вътрешнокварталните отсечки ще се мият осем пъти годишно с автоцистерна с маркуч и 24 пъти с дюзи. Механизираното метене ще се извършва средно 22 пъти месечно в периода от март до ноември, обхващайки 383 330 дка площи. За поддръжката на междублоковите пространства са предвидени 20 млн. лв., а зимното почистване ще струва 32,2 млн. лв., от които 19 млн. лв. са за разчистване на сняг и лед.

Общината планира да инвестира 1,5 млн. лв. в изграждане на система за наблюдение и управление на сметосъбиращата техника. Камионите ще бъдат оборудвани с бордови компютри, GPS устройства, сензори за тегло и RDF антени за разпознаване на контейнери. Тази система ще предоставя данни за маршрута, времето за изпълнение на задачите и ще разпознава неидентифицирани контейнери, подобрявайки контрола и ефективността на услугите.

За финансиране на разходите по третиране на отпадъците са предвидени 51,8 млн. лв., включително за експлоатация и поддръжка на инсталациите за биологично третиране „Хан Богров“, завода за отпадъци, депо „Садината“ и пречиствателната станция. Допълнителни 4,7 млн. лв. са за 182 нови щатни бройки в Столичното предприятие за третиране на отпадъци (СПТО), което увеличава състава му от 307 на 489 души. Предвидени са и средства за закупуване на нова техника за СПТО, включително за сепариране на стъкло, челни товарачи, ротиращи телехендъри и камиони.

Общинското дружество „Софекострой“ също ще получи нова техника, включително 7 мултифункционални автомобила за зимно почистване, машини за извозване на едрогабаритни отпадъци и 1000 нови контейнера. Тази техника е от ключово значение, тъй като СПТО и „Софекострой“ поемат поддръжката на райони с изтекли договори за почистване. Какви са възможните решения за отпадъците на столицата може да бъде прочетено в свързана статия.

През последните дни районните кметове на Изгрев, Слатина и Подуяне координират активно действия с общинските структури. Те се сблъскват с предизвикателства след изтичане на договорите с фирмите за почистване. Заместник-кметът по екология Надежда Бобчева и кметовете са в постоянен контакт с ръководството на завода за отпадъци. Общинското предприятие СПТО и дружеството „Софекострой“ се подготвят да поемат почистването в засегнатите райони. „Софекострой“ ще влезе в „Люлин“, а СПТО ще бъде пренасочено към Изгрев, Слатина и Подуяне.

Кметът на софийския район „Изгрев“ д-р Делян Георгиев сподели за трудностите при намиране на техника:

Сякаш цялата специализирана техника, в това число и онази в частни ръце, е „изчезнала в дън земя“ от територията на цялата страна. Не може да си купиш или наемеш дори един-единствен камион за извозване на отпадъци, няма никакви наличности от тях. Странно, нали? Колеги кметове от други градове се оказва, че нямало как да ни съдействат дори за месец – два, защото имали много боклук и „страшно много работа“… Иначе искали, ама…Фирми, до вчера предлагащи наем на техника за сметопочистване, бързат да заявят, че вече не разполагат с такава, без дори да са успели да свалят рекламните снимки и цените от интернет страниците си.

Общината е отпуснала 9 млн. лв. заем за закупуване на нова техника за „Софекострой“, която се очаква да бъде налична още следващата седмица. Районните кметове на Изгрев, Слатина и Подуяне призовават гражданите за съдействие. Те организират информационни кампании и раздават чували за смет. Кметът на „Слатина“ Георги Илиев заяви:

Имаме план за действие, вярвам, че с помощ и от страна на гражданите ще се справим.

Кметът на „Подуяне“ Кристиян Христов организира информационни срещи в квартала. Обжалват се решенията по 5 от общо 7-те зони, които са част от мегапоръчката, като всички стари договори изтичат до началото на новата година.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *