София предвижда 9 нови паркинга с над 2000 места до 18 месеца
Столична община планира изграждането на 9 нови паркинга с над 2000 места до 18 месеца. Проектите ще бъдат реализирани чрез публично-частно партньорство, без промяна на собствеността. Това е част от дългосрочна политика за справяне с високата моторизация в София.
Снимка: БТА
Столичната община обяви амбициозен план за справяне с проблема с паркирането. Предстои изграждането на девет нови паркинга в рамките на 12 до 18 месеца. Те ще осигурят над 2000 допълнителни места за автомобили. Проектите ще се реализират чрез публично-частно партньорство, съобщи кметът Васил Терзиев.
Общината е анализирала 269 имота по обективни критерии. Сред тях са собственост, градоустройствена готовност и транспортна обезпеченост. Целта е създаване на устойчив модел за бърза реализация на паркинги.
„Това е първата стъпка от по-дългосрочна политика за решаване на проблема с паркирането в София. Целта ни не е отделни, откъслечни инициативи, а устойчив модел, който да позволява бърза реализация на повече паркинги през следващите години“, каза Терзиев.
Заместник-кметът по транспорт Виктор Чаушев подчерта сериозността на ситуацията. София е сред градовете с най-висока моторизация в Европа, с над 750 автомобила на хиляда жители. Деветте терена са избрани заради изчистен правен статут, позволяващ бърза реализация. Реформата в паркирането е наложителна според кмета Терзиев.
Паркингите ще бъдат разположени в няколко района. Сред тях са „Овча купел“ (три обекта), „Илинден“, „Надежда“, „Сердика“, „Подуяне“, „Красно село“ и „Младост“. Много от тях ще функционират като буферни, близо до метростанции. Например, най-големият паркинг в район „Илинден“ ще предлага около 400 паркоместа.
Реализацията на тези паркинги е част от по-широк пакет мерки. Те целят овладяване на автомобилния натиск в столицата. Изграждането ще се съобразява с околната среда и жилищната структура. Основната цел е реално разтоварване на кварталите с най-голям недостиг на места.
Близостта до метростанции е ключов критерий. Това ще насърчи комбинираното пътуване и използването на градски транспорт. Общинският съветник Бойко Димитров обясни, че за по-големите обекти е избран концесионен модел. Той гарантира контрол и прозрачност от страна на общината. Предстои внасяне на доклад в Столичния общински съвет за включване на терените в плана за концесии.
Терените остават общинска собственост. Някои проекти ще включват и допълнителни обществени функции. Примери са зелени покриви или спортни съоръжения. Това е само началото на дългосрочна политика. Работи се по още терени за подобряване на градската среда.
В контекста на тези планове, Столичният общински съвет прие промени. Те касаят наредбата за платено паркиране. От 5 януари 2026 г. влизат в сила по-високи цени и разширени зони. Синята зона ще обхване „Македония“, Руски паметник, „Крива река“, „Иван Вазов“ и долна част на „Лозенец“. Зелената зона ще се разшири поетапно през 2026 г. Тя ще включва „Банишора“, „Лагера“, южни квартали до бул. „Тодор Каблешков“, „Слатина“, „Изток“, „Изгрев“, „Дианабад“, част от „Студентски град“ и „Подуяне“. Планират се инвестиции от 60-80 млн. лв. годишно в нови паркинги след разширяването на зоните. Предложения за още паркинги са били правени и преди.
