След трагедията край Пловдив: Започна обследване на „улея на смъртта“
След тежка катастрофа край Пловдив, АПИ започна обследване на Околовръстното шосе, известно като „улея на смъртта“. Местните настояват за спешни мерки, докато властите обсъждат премахване на мантинели и ограничение на скоростта. Проектирането за разширяване на пътя е в ход.
Дни след тежката катастрофа на Околовръстното шосе на Пловдив, отнела живота на семейство с дете и оставила друго в тежко състояние, Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) започна обследване на трасето. Хората в района настояват за спешни мерки, определяйки пътя като изключително опасен.
Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) започна обстойно обследване на 14-километров участък от трасето. Работата, подпомагана от АПИ и МВР, включваше пълно затваряне на пътя на етапи. Експертите работиха от 7:30 сутринта до 2:00 през нощта, което доведе до временни ограничения на движението до сряда (5 декември).
Инженер Петър Попов, директор на Областното пътно управление в Пловдив, заяви: „Беше спирано поетапно движението на различни участъци. Обследването беше извършено от независимия институт, като нашата роля с колегите беше да осигурим логистиката. Проверката обхвана асфалтовата настилка, мантинелите, знаците, маркировката и отводняването – всички елементи на пътя. Работихме от 7:30 сутринта до 2:00 през нощта.“
Целта е независима оценка на състоянието на пътя. Първоначалните данни от обследването ще бъдат оповестени по-късно днес. Шофьорите наричат отсечката „улей на смъртта“, като статистиката сочи 94 тежки катастрофи през последните 4 години. Тревожна е тенденцията за двойно увеличение на жертвите след поставянето на мантинелите през 2021 година.
Инженер Попов изрази съболезнования, но подчерта: „По наша информация инцидентите не са причинени от състоянието на пътя. Пътят реално започва като третокласен, след това се урбанизира и става второкласен, но без необходимите разширения.“
Властите обсъждат спешни промени, включително два основни варианта за незабавна промяна на организацията на движението. Сред коментираните мерки са премахване на мантинелите, въвеждане на ограничение от 50 км/ч и временни уширения. Местното население вече е събрало над 3 000 подписа с искане за премахване на мантинелите и разширяване на опасното шосе, тъй като стеснените платна и липсата на достатъчно отбивки не оставят място за реакция при аварийни ситуации.
В момента тече проектиране за удвояване на трасето. Очаква се до 2026 година да бъде избран изпълнител и да започнат строителните дейности. Междувременно, седемгодишното дете, оцеляло в катастрофата, се е събудило и търси родителите си в болница.
Повече за трагедията и реакцията на властите може да прочетете в свързана статия.
