След повече от век закъснение: България и Северна Македония подписаха ключово споразумение за жп връзка по Коридор VIII
България и Северна Македония подписаха споразумение за трансграничен железопътен тунел в Гюешево, който е ключов за завършването на Коридор №8. Проектът, който се забави с повече от век, ще осигури липсващата жп свързаност между двете страни и ще подобри достъпа между Черно море и Адриатика. Очаква се строителството да приключи до две години, подпомагайки регионалното икономическо развитие и интеграцията в ЕС и НАТО.
България и Република Северна Македония подписаха днес Споразумение за подготовката, изграждането и експлоатацията на трансграничен железопътен тунел. Този проект е ключова част от реализацията на стратегическия Коридор №8, който има за цел да свърже Черно море и Адриатика. Церемонията по подписването се състоя на 6 ноември 2025 г. на железопътната гара в Гюешево.
Подписите си под документа поставиха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията на България Гроздан Караджов и вицепремиерът и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски. Министър Караджов пристигна символично с влак в 12:00 часа, за да подпише споразумението, чиято подготовка започва в 11:45 ч.
Проектът засяга изграждането докрай на жп трасето между двете държави. Гара Гюешево до момента представлява последната точка с работещо трасе от българска страна. Предстои доизграждане на трасето до тунела. Трансграничният тунел е с проектна дължина около 2,4 км, като половината от него се намира на територията на България, а другата половина — на територията на Северна Македония.
Министър Караджов посочи, че изграждането на трасето се е забавило с повече от 100 години. Строителството е започнало преди повече от век. Очаква се обаче доизграждането му да завърши в рамките на до 2 години. От македонска страна Александър Николоски увери, че ремонтните дейности текат в момента и изграждането на трасето върви по график.
Този железопътен тунел е ключов елемент и от транспортния коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“. Реализацията му ще осигури липсващата железопътна свързаност между България и Република Северна Македония и ще подобри транспортния достъп между Черно море и Адриатика. Споразумението предвижда извършване докрай на дейностите по изграждане на жп трасето.
Очаква се завършването на трасето да подпомогне значително икономическото и финансовото развитие както на региона от българска страна, така и на региона в Северна Македония. Проектът ще засили и интеграцията на транспортните мрежи на ниво ЕС и НАТО. Министър Караджов подчерта, че това е пътят, който двете държави трябва да извървят заедно в посока Западна Европа.
На церемонията по подписването присъстваха представители на Европейската комисия, дипломатическите мисии на държавите от ЕС и НАТО в България, както и представители на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Световната банка.
„Това е дълга мечта, това е много желан проект от страна на всички наши сънародници, особено на хората, които тук, когато железницата пристига през 1942 година, всички се надяват, че тя ще продължи. Но от 1942 година — 83 години по-късно — тя си остава дотук, до тази гара. Метри от мястото, където е спрял влакът, линията прекъсва. И ето че днес, след толкова много години, за първи път, повече от век по-късно, ние се събираме, и на нас се падна с колегата Николоски честта да възобновим започнатото.“
— Гроздан Караджов, министър на транспорта
