Скандал в United Group: Ръководството обвини основателя Драган Шолак в опит за сделка за сръбските си медии

United Group, собственикът на Vivacom, отхвърли твърденията, че се опитва да продаде сръбските си телевизии N1 и Nova. Ръководството на компанията отправи контраобвинения към основателя си Драган Шолак, че именно той е водил тайни преговори за спирането на каналите срещу 120 млн. евро. В центъра на скандала са редакционната независимост и борбата за влияние в медийния гигант.

article-21324734@-1758242472842
Време за четене: 2 мин. 19 септември 2025

Телекомуникационният гигант United Group, собственик на Vivacom в България, се оказа в центъра на корпоративен скандал, свързан със сръбските му новинарски активи – телевизиите N1 и Nova. В официална позиция настоящото ръководство на компанията категорично отхвърли твърденията, че се стреми да продаде каналите на държавния Telekom Srbija или да компрометира редакционната им независимост.

Нещо повече, компанията отправи тежки контраобвинения към своя основател и миноритарен акционер Драган Шолак. Според прессъобщението, именно Шолак, чрез своя близък сътрудник Владислав Ратаян, е предложил на Telekom Srbija сделка в началото на годината. Предложенията са включвали сваляне на N1 и Nova от ефир в Сърбия срещу еднократна сума от около 120 милиона евро, като каналите е трябвало да продължат да съществуват само онлайн. Алтернативен вариант е била продажбата на новинарските активи на трета страна.

От United Group твърдят, че кореспонденцията документира и искане от страна на Шолак за бонус от 200 милиона евро от компанията майка Summer Parent за „улесняване“ на продажбата на сръбския бизнес на групата. „Редакционните екипи на N1 и Nova изглежда са били държани в неведение за тези занимания“, се казва в позицията.

Настоящото ръководство, оглавявано от мажоритарния собственик BC Partners, заявява, че тези предложения не са приети и не отразяват стратегията на компанията. „За да е ясно: редакционната независимост не подлежи на обсъждане. Настоящият мениджмънт никога не е имал планове да продаде N1 или Nova на Telekom Srbija или на някой друг, за разлика от Шолак и неговите сътрудници“, подчертават от United Group.

Компанията определя разпространяваната информация като „умишлено подвеждаща“ и част от продължаващ спор между акционерите. Ръководството заявява, че има „нулева толерантност“ към намеса в редакционната независимост и работи по укрепването ѝ чрез мерки като засилени редакционни харти, надзор на независимостта и дори създаване на позиция за външен омбудсман, за което вече са наети международни съветници.

United Group е водеща телекомуникационна и медийна компания в Югоизточна Европа с годишни приходи от 2,7 милиарда евро. В портфолиото ѝ, освен Vivacom, влизат компании в Словения, Хърватия, Черна гора и Гърция, като последните две заедно с България генерират около 70% от печалбата на групата. Новото ръководство е назначено през юни тази година с цел да се фокусира върху основните пазари в ЕС и да подобри управлението и оперативните резултати.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *