Швеция прекрати окончателно делото срещу кораба „Вежен“, потвърдиха инцидент, а не саботаж
Шведската прокуратура прекрати окончателно делото за прекъсването на подводен кабел между Латвия и Швеция от българския кораб „Вежен“, като потвърди, че става въпрос за инцидент. Причината е комбинация от тежки метеорологични условия, технически неизправности в котвения механизъм и недостатъчно добра навигация. Корабът „Вежен“, плаващ под малтийски флаг, беше задържан през януари по подозрение за саботаж, което впоследствие бе категорично отхвърлено.

Шведската прокуратура сложи окончателен край на разследването за прекъсването на подводен кабел между Латвия и Швеция от българския кораб „Вежен“. Разследващите органи представиха заключения, според които случилото се е било инцидент. Като основна причина за събитието прокуратурата посочи комбинация от технически неизправности и тежки метеорологични условия.
Инцидентът, предизвикал международен интерес, се случи на 26 януари тази година. Повреден е подводният кабел, който свързва шведския остров Готланд с латвийския град Вентспилс. Швеция незабавно задържа българския съд „Вежен“, плаващ под малтийски флаг, и започна разследване за „саботаж“. Няколко дни по-късно, на 3 февруари, властите отхвърлиха тази възможност и освободиха кораба.
Наблюдаващият прокурор по делото, Матс Люнквист, категорично заяви, че няма злонамерени действия.
„Разследването ясно показва, че прекъсването на кабела е било причинено от комбинация от трудни метеорологични условия, технически неизправности и по всяка вероятност недостатъчно добрата навигация на кораба“
— Матс Люнквист, наблюдаващ прокурор по делото
Шведската прокуратура потвърди, че прекъсването на кабела не е било умишлено. Разследването е протекло задълбочено, като включва анализ на черната кутия на „Вежен“, разпити на екипажа и преглед на видеозаписи, заснети по време на инцидента. На борда на кораба са пътували 8 български офицери и 9 мианмарски моряци.
Установено е, че по време на нощта преди инцидента метеорологичните условия в Балтийско море са били много лоши, със силно вълнение. Корабната котва е трябвало да бъде обезопасена посредством три независими предпазни механизма, които обаче са били извън строя „за определено време“.
„Единственият работещ механизъм, който е задържал котвата на едно място, се е разбил, след като е бил ударен от силна вълна на 25 януари в 04:11 ч. през нощта. Впоследствие, котвата и веригата са се откачили, но никаква аларма не е предупредила членовете от екипажа на мостика. На следващия ден корабът е достигнал шведския остров и тогава котвата е увредила кабела. Той не е бил повреден умишлено“
— Прокурор Люнквист
Заключенията от разследването са предадени на латвийските власти тази пролет, които образуваха свое собствено следствие по случая.
Въпреки категоричното заключение за инцидент, събитието предизвика широк международен отзвук. Държавни лидери и експерти изразиха мнението, че случилото се може да е част от „хибридната война“ на Русия срещу западните държави. Москва отрече тези обвинения.
От българска страна, министърът на външните работи Георг Георгиев коментира освобождаването на кораба още през февруари.
„Можем да отчетем, че този казус е затворен с позитивен край“
— Георг Георгиев, министър на външните работи
Изпълнителният директор на „Параходство Български морски флот“ АД, кап. Александър Калчев, също приветства решението.
„Шведската прокуратура потвърди, че българските моряци от кораба „Вежен“ не са извършили саботаж или някакви други злонамерени действия“
— кап. Александър Калчев, изпълнителен директор на „Параходство Български морски флот“ АД
Калчев призова поименно Кирил Петков, Лена Бориславова и Николай Радулов да се извинят, тъй като те побързали да допуснат, че българските моряци може нарочно да са извършили саботаж. Разследването включва анализ на черната кутия, разпити и видеозаписи, демонстрирайки сериозния подход на шведските власти. През последните 24 часа няма нови официални съобщения за промени в статуса на делото.