Шокиращи данни: Над 32 000 нарушения на средната скорост от толкамерите, регистрирани 223 км/ч на АМ „Тракия“
От 7 септември 2025 г. до днес толкамерите са установили 32 375 нарушения на средната скорост по българските пътища. Най-високата регистрирана скорост достига 223 км/ч на АМ „Тракия“. Нарушенията идват на фона на разширената мрежа от 126 контролирани отсечки, въведена с цел намаляване на високата смъртност по пътищата в България.

Снимка: БТА/Архив
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) оповести актуални данни за контрола на скоростта, осъществяван чрез толкамерите. От старта на измерването на 7 септември до днес, 6 октомври 2025 г., системите са регистрирали общо 32 375 нарушения на средната скорост. Тези данни показват, че проблемът с превишаването на скоростта по българските пътища остава значителен, въпреки засиления контрол.
За да се противодейства на високата смъртност, България предприе мащабно разширяване на контролната мрежа. От 7 септември 2025 г. мрежата за измерване на средна скорост е увеличена от 22 на 126 отсечки, покриващи около 1200 км пътища. Целта на тази мярка е драстично намаляване на пътнотранспортните произшествия (ПТП).
Най-фрапиращите случаи с превишена скорост са установени на автомагистрала „Тракия“. Толкамерите са регистрирали най-високата скорост от 223 км/ч в отсечката Радиново – Цалапица. Следват 222 км/ч в участъка Цалапица – Радиново и 219 км/ч в отсечката Ихтиман – Вакарел. Всички тези три най-високи отчетени скорости за периода са регистрирани именно на АМ „Тракия“.
Камерите за средна скорост функционират по всички автомагистрали в страната, както и на пътища, където е установена висока концентрация на ПТП. Националното толуправление публикува пълен списък на всички отсечки, подлежащи на този вид контрол, на своя официален сайт.
Засиленият контрол е пряка реакция на факта, че България остава сред страните с най-висока смъртност по пътищата в Европейския съюз. Въпреки че през 2024 г. е регистриран спад на пътните жертви с около 9%, страната продължава да заема второто място в ЕС по този показател, след Румъния.
Експертите посочват, че основната причина за пътните инциденти продължава да бъде човешкият фактор. Тук се включват превишената скорост, шофирането под влияние на алкохол или наркотици, неправилната употреба на предпазни колани и разсейването зад волана.
С цел подобряване на пътната безопасност, от май 2025 г. са въведени 43 нови мерки, които обхващат засилени технически прегледи и подобряване на опасните участъци по пътищата. Допълнително, от юни 2025 г. общините получиха право да използват собствени камери за контрол на скоростта. Очаква се това да повиши ефективността на местния контрол, тъй като 50% от приходите от глоби остават за местни пътни инициативи.
Въпреки инвестициите в технологии, експерти и неправителствени организации подчертават, че основният проблем остава поведението на водачите. Те настояват за прилагането на по-широки превантивни и образователни мерки. В същото време, част от шофьорите намират санкциите за прекалено строги и настояват за по-гъвкави подходи, като повече предупреждения и кампании за повишаване на културата на пътя.