Шофьори с увреждания протестират: Настояват за край на дискриминацията и унизителните прегледи
Шофьори с увреждания излязоха на протест пред Националната транспортна болница заради дискриминационните процедури по подновяване на шофьорските книжки, чиято валидност е намалена до 5 години. Те настояват и за прекратяване на унизителните ситуации, като прегледи на тротоара, и посочват, че България налага уникални административни бариери в сравнение с останалите страни от ЕС.
Шофьори с увреждания излязоха на протест пред Националната транспортна болница, за да изразят недоволството си срещу системната дискриминация и административната тежест, които държавата налага. Протестът е част от по-широк контекст на дискусии относно правата на лица с увреждания в България.
Основните искания на протестиращите са свързани с процедурата за подновяване на техните шофьорски книжки, намаляването на валидността им и орязването на категориите на водачите с решения от ТЕЛК.
Според сега действащите наредби, лицата с увреждания са задължени да подновяват шофьорските си книжки в срок до 5 години, докато за останалите водачи срокът е 10 години. Протестиращите определят тези мерки като директна дискриминация, тъй като те увеличават административната тежест и финансовите разходи за хората с увреждания. Валидността на шофьорските им книжки е намалена от 10 на 5 години, без ясно обяснение за здравните рискове, които биха оправдали тази разлика.
Недоволството им е насочено и срещу унизителните ситуации, в които са поставяни. Често заради липса на условия за достъп, прегледите, нужни за подновяване на документите, се извършват извън сградите. Прегледите често се извършват на тротоарите пред болничните заведения поради липса на подходящи условия, което демонстрира проблеми в практическото прилагане на Закона за лицата с увреждания (ЗЛУ) от 2019 г.
Административните бариери в България са уникални в рамките на Европейския съюз. България е единствената страна в ЕС, където лицата с увреждания трябва първо да закупят кола, да намерят място и да преминат допълнителен тест за получаване на шофьорска книжка. Тази административна тежест не само забавя процеса, но и налага значителни предварителни инвестиции.
Протестиращите настояват Министерството на труда и социалната политика (МТСП) да разясни позицията си относно дискриминационния характер на съкратеното време на валидност на шофьорските книжки. Изисква се също така ТЕЛК да обясни критериите, по които се намаляват категориите на водачите.
„Много опити сме правили и просто сме изчерпали абсолютно всички други възможности“
— Павел Савов
