Shein прави смела крачка: Отваря първите си физически магазини във Франция въпреки скандалите
Онлайн гигантът Shein обяви, че отваря първите си постоянни физически магазини във Франция, започвайки с обекти в Париж и още пет града. Този ход идва на фона на сериозни критики и рекордни глоби, свързани с екологичното въздействие и бизнес практиките на компанията.

Снимка: Istockphoto by Getty Images
Онлайн гигантът в бързата мода Shein прави стратегически завой, като обяви плановете си да отвори първите си постоянни физически магазини. За тази ключова стъпка компанията избра Франция – ход, който е колкото амбициозен, толку и противоречив.
Компанията, известна със своите достъпни и постоянно променящи се колекции, ще стартира с шест търговски обекта. Първият магазин ще отвори врати в Париж, последван от още пет в градовете Дижон, Реймс, Гренобъл, Анже и Лимож. Очаква се тази експанзия да създаде приблизително 200 нови работни места във френския търговски сектор.
От Shein определиха избора на Франция като напълно логичен. В изявление за BBC представители на компанията коментираха, че френският пазар е перфектната тестова площадка.
„Влиятелният глобален моден пазар на Франция е естествен избор за компанията като тестова площадка за физически магазини.“
— Shein, в изявление
Новите обекти ще бъдат реализирани чрез партньорство с френската група за търговски имоти Societe des Grands Magasins (SGM). SGM управлява емблематични универсални магазини като BHV Marais и Galeries Lafayette, където Shein ще разположи своите така наречени „shop-in-shop“ корнери. Досега брандът разчиташе предимно на временни pop-up магазини в големи градове, но никога не е имал постоянно физическо присъствие.
Между растежа и критиките
Въпреки че стъпването в офлайн търговията е значителен успех за Shein, то се случва на фона на засилващ се обществен и регулаторен натиск. Бизнес моделът на „ултра бързата мода“, който произвежда огромни количества евтини дрехи за кратко време, е обект на сериозни критики заради огромния си екологичен отпечатък. Използването на полиестер и интензивният въздушен транспорт за доставка до над 150 държави допринасят за замърсяването на околната среда.
Условията на труд в доставната верига също остават под въпрос. Разследване на швейцарската правозащитна група Public Eye от 2024 г. разкри, че работници в някои от фабриките-доставчици работят по 75 часа седмично, въпреки обещанията на Shein за подобрения.
Проблемите за компанията във Франция не спират дотук. Наскоро антимонополният орган наложи глоба от 40 милиона евро за подвеждащи отстъпки, а френският регулатор за защита на личните данни (Cnil) удари компанията с рекордна глоба от 150 милиона евро за неспазване на законодателството за бисквитките и проследяване на потребителите без съгласие. Shein оспорва втората глоба, наричайки я „непропорционална“.
От компанията обаче се надяват, че новите магазини ще донесат позитиви за местната икономика.
„Като избира Франция за тест на физическата търговия, Shein се стреми да се възползват френските клиенти и по-широкият търговски сектор.“
— Представители на компанията
Този ход цели да „оживи центровете на градовете и универсалните магазини в страната“, добавиха оттам. Интересен факт е, че докато марката е изключително популярна сред младежите, във Франция тя привлича и по-възрастна аудитория – според данни за 2025 г. около 20% от продажбите идват от жени над 50 години. Навлизането във физическия ритейл е тест не само за бизнес модела на Shein, но и за способността на бранда да балансира между амбициите за растеж и нарастващите изисквания за корпоративна отговорност.