Северна България чака високоскоростен влак: 569 млн. лв. за линията Видин-София

Правителството отпусна 569 млн. лв. за модернизация на жп линията Видин-София, участък Медковец-Срацимир. Целта е влакове да се движат със 160 км/ч след три години. Това ще подобри безопасността и капацитета на линията.

Северна България чака високоскоростен влак: 569 млн. лв. за линията Видин-София

Правителството отпусна в сряда малко над 569 млн. лв. за модернизацията на железопътната линия Видин – София в участъка Медковец – Срацимир. СНИМКА: Фейсбук/ БДЖ

Време за четене: 2 мин. 10 декември 2025

Правителството отпусна над 569 млн. лв. за модернизацията на железопътната линия Видин – София. Средствата са предназначени за участъка Медковец – Срацимир. Кабинетът одобри националното съфинансиране. Проектът е по Механизма за свързване на Европа.

Финансирането ще бъде предоставено на НК „Железопътна инфраструктура“. То ще се усвоява в рамките на три години. Модернизацията обхваща 45-километров участък. Той е разделен на два лота: Медковец – Дъбова махала и Дъбова махала – Срацимир.

Предвижда се пълна подмяна на релсите. Ще бъдат изградени нов тунел, 5 моста, 11 подлеза и 12 надлеза. Ще има и три нови гари: в Дъбова махала, Воднянци и Срацимир.

„Модернизацията ще съкрати времето за пътуване, ще подобри безопасността и капацитета на линията и ще улесни пътническите и товарните превози по направлението“

, посочват от правителството.

След около три години се очаква влакове да се движат със 160 км/ч и в Северна България. В момента такава скорост е възможна на юг, по линията Пловдив – Септември.

Важно развитие е подписването на договор с изпълнител за участъка Дъбова махала-Срацимир. Предстои подписване и за Медковец-Дъбова махала. Тези стъпки осигуряват навременното стартиране на строителните дейности. Започна и модернизацията на тягова подстанция Бойчиновци. Това е ключова част от железопътната линия Видин-София. Тя ще увеличи капацитета и ще отговаря на европейските изисквания. Параметрите на трасето ще позволяват скорости до 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товарни, спрямо сегашните до 70 км/ч. В участъка Видин – Медковец ще бъдат изградени два тунела с дължини 325 и 2975 метра, както и 6 моста с обща дължина 564 метра, 11 виадукти и други съоръжения.

Модернизацията на жп линията Видин-София е част от основната TEN-T мрежа. Тя е и по коридор „Балтийско море – Черно море – Егейско море“. Това я прави стратегически важна за транспортната свързаност. Проектът е ключов за икономическото развитие на Северозападния регион. Той ще осигури по-добра свързаност и стабилна транспортна инфраструктура.

Паралелно с това, кабинетът ще внесе в Народното събрание предложение за ратифициране. То е за споразумение между България и Република Северна Македония. Целта е изграждане на трансграничен железопътен тунел. Документът е подписан от вицепремиера Гроздан Караджов и Александър Николоски. След ратификацията ще има конкретен график за проектиране и строителство. Той ще бъде представен на Европейската комисия и финансиращите институции. Предвижда се и създаване на смесен междудържавен комитет. Той ще координира всички дейности по обекта. Повече информация за това споразумение може да намерите в свързаната статия за железопътния тунел със Скопие.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *