Сеул и Вашингтон финализираха търговска сделка: $350 милиарда инвестиции срещу мита от 15%

Южна Корея и САЩ финализираха търговско споразумение, ангажирайки Сеул с инвестиции от $350 милиарда в САЩ. Въпреки това, преговорите са в застой повече от два месеца, тъй като детайлите по изпълнението, включително опасенията за стабилността на южнокорейския вон, остават нерешени. САЩ все още не са намалили автомобилните мита от 25%, което поставя южнокорейските производители в неизгодна позиция спрямо Япония.

Сеул и Вашингтон финализираха търговска сделка: $350 милиарда инвестиции срещу мита от 15%

Столицата на Южна Корея Сеул. СНИМКА: АРХИВ Снимка: Архив

Време за четене: 2 мин. 19 октомври 2025

Южна Корея и САЩ са постигнали окончателно търговско споразумение, въпреки че детайлите около неговото изпълнение продължават да предизвикват напрежение. Възможността за финализиране на търговските спорове се увеличи значително преди срещата на върха на Азиатско-тихоокеанското икономическо сътрудничество (АТИС), която ще се проведе по-късно този месец в азиатската страна.

Ким Йонг-бом, съветник на президента И Дже-мьон, потвърди пред репортери за конкретен напредък по повечето въпроси. Изявлението му дойде след пътуване до Вашингтон, където той се срещна с министъра на търговията на САЩ Хауърд Лътник. Въпреки официалното сключване на споразумението, двете страни трябва да изгладят няколко оставащи технически проблема.

Според новите договорености, Южна Корея поема ангажимент да инвестира 350 милиарда долара в САЩ. Допълнително Сеул ще закупи енергийни продукти на стойност 100 милиарда долара. Президентът И Дже-мьон изрази увереност, че това споразумение поставя Южна Корея в равна или по-добра позиция спрямо другите държави. Част от инвестициите, в размер на 150 милиарда долара, са предназначени за партньорство в корабостроенето. Споразумението също така предвижда отваряне на южнокорейския пазар за американски стоки, включително автомобили, камиони и селскостопански продукти.

Търговските преговори са в застой повече от два месеца, тъй като детайлите по осъществяването на мащабното инвестиционно намерение на Южна Корея остават неясни. Именно заради липсата на изяснени детайли, САЩ все още не са намалили митата върху автомобилите. В момента ставката за южнокорейския внос е 25 на сто, което поставя местните автомобилопроизводители в неблагоприятна позиция спрямо японските им конкуренти, за които митото е 15 на сто.

Основният технически проблем е свързан с валутния пазар. Инвестициите на стойност 350 милиарда долара, съпътствани от големи покупки на долари, имат потенциала да разклатят южнокорейския вон. Ким Йонг-бом подчерта, че САЩ разбират ефекта от тези планирани инвестиции върху валутния пазар в Сеул. За да се намалят негативните ефекти върху южнокорейската валута, един от обсъжданите варианти е въвеждането на суапова линия между двете правителства.

Съветникът Ким Йонг-бом подчертава важността на това сделката да бъде устойчива за Сеул.

„в рамките на поносимото за Южна Корея“

— Ким Йонг-бом, съветник на президента И Дже-мьон

Въпреки че принципното споразумение е факт и тарифата за южнокорейския внос трябва да бъде 15%, неяснотите около изпълнението продължават да бъдат повод за притеснения сред местните икономисти и бизнес кръгове.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *