Сензорните екрани в автомобилите – скрита опасност на пътя
Проучване на Университета на Вашингтон и Toyota посочва сензорните екрани като най-опасната част от съвременните автомобили. Използването им по време на шофиране намалява контрола с над 50%, увеличава отклоненията от лентата и забавя реакциите на водача. Euro NCAP и британското правителство също признават рисковете, което води до промени в стандартите за безопасност.
Дисплеят на Hyundai Ioniq 9. Снимка: Hyundai
Сензорните екрани в съвременните автомобили са определени като най-опасната част, според проучване на Университета на Вашингтон и Изследователския институт на Toyota. Резултатите, публикувани в списанието User Interfaces, показват сериозно влошаване на контрола върху автомобила при използване на тези системи.
Експериментът включва 16 водачи, които управляват реалистичен симулатор. Докато шофират, те изпълняват рутинни задачи чрез централния дисплей – сменят музика, управляват съобщения или регулират настройки. Учените проследяват движенията на очите и ръцете, разширяването на зениците и промените в кожата, свързани със стрес и психическо натоварване.
Резултатите са категорични:
Веднага щом вниманието се пренасочи към екрана, прецизността и скоростта на управление на автомобила спадат с повече от 50 процента, като същевременно качеството на возене се влошава осезаемо. Отклоненията от лентата на движение се увеличават с повече от 40 процента, а реакциите на водача стават по-бавни и несигурни.
Това се отнася за основни функции, които производителите очакват да се използват по време на шофиране, а не за екстремни разсейвания като писане на текстови съобщения.
Нови развития в сферата на безопасността подчертават проблема. От 2026 г. Euro NCAP ще въведе реформи, които ще намаляват рейтинга за безопасност на автомобили без физически бутони за ключови функции. Сред тях са аварийни светлини, мигачи, чистачки, клаксон и фарове. Министерството на транспорта на Великобритания вече призна сензорните екрани като причина за смъртни случаи и тежки травми при пътнотранспортни произшествия.
Шведско проучване разкрива, че при използване на голям сензорен екран, водачът изминава 1372 метра, докато извършва прости задачи. За сравнение, с физически бутони това разстояние е едва 306 метра. Въпреки че 97% от новите автомобили след 2023 г. разполагат с поне един екран, прекомерното им използване е фактор за намаляване на безопасността.
Някои производители като Hyundai вече дублират ключови функции с физически бутони. Главният дизайнер на компанията подчертава: „Когато ръцете са на волана, плъзгането в менюто е опасно“. Въпреки че сензорните екрани спестяват място и пари, и са подходящи за второстепенни функции при спрял автомобил, хибридният подход изглежда най-разумен – голям екран с физически дубликати за основните функции. Това е особено важно предвид факта, че разсейването зад волана е все по-сериозен проблем.
