Семейството на Астрид Линдгрен съди хърватски производител на лимонада заради марката „Пипи“

Внуците на Астрид Линдгрен завеждат дело срещу хърватски производител на безалкохолни напитки, заради лимонада, наречена „Пипи“. Наследниците твърдят, че използването на името и образа на Пипи Дългото чорапче в търговски контекст без разрешение нарушава техните права. Производителят на напитката, съществуваща от 1971 г., изразява изненада и подчертава, че не е конкурент на компанията „Астрид Линдгрен“ АД.

Семейството на Астрид Линдгрен съди хърватски производител на лимонада заради марката „Пипи“
Време за четене: 2 мин. 24 октомври 2025

Потомците на известната шведска авторка Астрид Линдгрен завеждат дело срещу хърватски производител на безалкохолни напитки. Правният спор е насочен към маркетинга на лимонада, наречена „Пипи“ (Pipi). Това неочаквано действие изненада хърватските производители на напитката, носеща същото име, съобщи ДПА.

Шведската компания „Астрид Линдгрен“ АД (Astrid Lindgren AB), която е собственост на децата и внуците на писателката, предприема мерки, след като получава регистрация на търговска марка в Швеция. Делото е насочено пряко срещу използването на името и асоциациите с емблематичната героиня Пипи Дългото чорапче.

Внукът на Линдгрен, Оле Найман, потвърди информацията пред ДПА, след като случаят беше разгласен от шведските медии. Той обясни мотивацията за правните действия, които предприемат:

„Ако някой използва името Пипи в търговски контекст без наше разрешение и също така го свързва с Пипи Дългото чорапче на Астрид Линдгрен, ние сме длъжни да предприемем действия“

— Оле Найман, внук на Линдгрен

От страна на производителя на напитката „Pipi Beverages“ изразяват своето недоумение. Те подчертават дългата история на марката си, която съществува от 1971 г. Компанията твърди, че марката „Pipi“ е изградила добра репутация и пазарно признание в продължение на повече от 50 години.

Производителят коментира, че не разбира решението за делото:

„Ние в Pipi бяхме наистина изненадани от последните съобщения в шведските медии, тъй като нашата компания и „Астрид Линдгрен“ АД (Astrid Lindgren AB) не са конкуренти в никоя област на бизнеса“

— представител на компанията за напитки

Въпреки че името на напитката – „Pipi“ – се изписва само с едно „p“ в средата (за разлика от героинята, която е с две „р“), уебсайтът на компанията открито посочва, че лимонадата е кръстена на известната Пипи Дългото чорапче, измислена от Астрид Линдгрен.

В продължение на много години емблемата върху бутилките изобразяваше русо момиче с плитки и лунички, което силно напомняше за оригиналната Пипи Дългото чорапче. Отскоро визията е променена и върху етикета стои млада жена, представяща порасналата героиня. Лимонадата „Pipi“ съществува от 1971 г. – доста преди смъртта на авторката през 2002 г. Делото, заведено от потомците на шведската писателка, стартира заради търговския контекст и пряката асоциация, която производителят прави между продукта и героинята.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *