САЩ започна мащабно разследване на FSD на Tesla заради инциденти с червени светофари

Федералните регулаторни органи в САЩ стартираха ново разследване срещу Tesla, фокусирано върху 58 инцидента, при които автомобили, използващи режима Full Self-Driving (FSD), са нарушили правилата за движение. Проверката, която обхваща 2,9 милиона превозни средства, може да забави плановете на Илон Мъск за пускане на роботаксита. Компанията е изправена и пред конкурентен натиск и съдебни дела за безопасност.

САЩ започна мащабно разследване на FSD на Tesla заради инциденти с червени светофари

Автомобилите "Тесла"

Време за четене: 3 мин. 10 октомври 2025

Федералните регулаторни органи в САЩ започнаха ново мащабно разследване срещу Tesla. Националната администрация за безопасност на движението по магистралите (NHTSA) официално стартира проверката на 9 октомври 2025 г., фокусирайки се върху технологията за пълно автономно шофиране (Full Self-Driving – FSD).

Разследването е предизвикано от серия от инциденти, при които автомобили на компанията са нарушили правилата за движение. NHTSA разследва 58 случая, в които превозни средства, използващи FSD, са преминавали на червен светофар или са навлизали в насрещното движение. Тези нарушения са довели до редица катастрофи, пожари и пострадали.

Новата проверка обхваща огромна част от автомобилите на Tesla – приблизително 2,9 милиона превозни средства, тъй като почти всички произведени модели са оборудвани с функцията FSD. Системата FSD, която включва версиите FSD (Supervised) и FSD (Beta), е критикувана заради подвеждащото си наименование, което създава у водачите усещане за фалшива сигурност.

Tesla многократно е уведомявала клиентите си, че системата не може да управлява автомобила самостоятелно и изисква постоянен контрол от страна на шофьора. Въпреки това, много водачи, участвали в инциденти, са заявили пред регулаторите, че колите не са подали предупреждение преди внезапна промяна в поведението на пътя.

Новото разследване може сериозно да забави плановете на Илон Мъск да превърне милиони коли в напълно автономни превозни средства чрез безжични софтуерни актуализации. Мъск, чието състояние е тясно свързано с възхода на акциите на Tesla, наскоро обяви, че до края на следващата година ще пусне стотици хиляди роботаксита в американските градове.

Анализаторите поставят под въпрос ефективността на софтуера:

„Основният въпрос е „Работи ли софтуерът?“

— Сет Голдщайн, анализатор в „Морнингстар“

Това разследване се добавя към вече съществуващите проверки на автономните системи. През август агенцията започна друго разследване, фокусирано върху забавеното докладване на катастрофи от страна на компанията. Сенаторите Едуард Марки и Ричард Блументал също призоваха NHTSA да разследва неспособността на FSD да разпознава и реагира правилно на железопътни прелези.

Tesla се сблъсква и с други правни и финансови предизвикателства. През юли съд в Маями постанови, че компанията е частично отговорна за смъртоносна катастрофа от 2019 г. във Флорида, свързана с технологията за подпомагане на водача Autopilot. Tesla беше осъдена да изплати над 240 милиона долара обезщетение, но заяви, че ще обжалва решението.

На фона на регулаторния натиск, Tesla губи пазарен дял. Част от клиентите бойкотират марката заради откритата подкрепа на Мъск за Доналд Тръмп и крайнодесни кандидати в Европа. Конкуренти като китайската BYD увеличават пазарния си дял с по-достъпни и висококачествени модели.

В опит да противодейства на спада в продажбите, Мъск обяви, че Tesla ще предложи две нови, опростени и по-евтини версии на вече съществуващи модели, включително бестселъра „Модел Уай“. Инвеститорите обаче останаха разочаровани от липсата на изцяло нови предложения, което доведе до понижение в цената на акциите с 4,5 процента.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *