Saab 9-3: Автомобилът, който крадците не успяха да победят

Saab 9-3 е автомобилът, който крадците не успяха да победят. Неговата система против кражба е толкова ефективна, че две десетилетия по-късно няма потвърден случай на кражба без ключ, превръщайки го в легенда.

Saab 9-3: Автомобилът, който крадците не успяха да победят

Представеният преди 13 години концептуален Saab 9-3 ePower Concept. Снимка: Saab

Време за четене: 2 мин. 15 декември 2025

Saab 9-3 остава емблематичен със своята ненадмината система против кражба. Две десетилетия след производството му, няма потвърден случай на кражба без ключ. Това прави шведската марка легендарна, въпреки че отдавна не произвежда автомобили.

През 2003 г. Saab представи изцяло новия 9-3 Sport Sedan. Фокусът беше върху динамиката и турбо двигателите. Преминаването от хечбек към седан също предизвика интерес. Но най-важната иновация остана незабелязана в началото.

Новият 9-3 бързо се превърна в най-трудния за кражба автомобил в Швеция. Това не беше маркетингов трик. Беше документиран факт. В края на 2003 г. SSF (Stöldskyddsföreningen), шведската агенция за борба с кражбите, публикува годишната си класация. Saab 9-3 Sport Sedan оглави списъка. Той победи конкуренти като Volvo, BMW, Mercedes, Audi и Volkswagen.

Официално Saab 9-3 Sport Sedan от 2003 г. бе обявен за най-безопасния автомобил срещу кражба в Швеция. Зад този успех стоеше десетилетна инженерна мисъл. Тя е вкоренена в авиационния подход на Saab. Там целостта на системата е над практичността.

Ключът, имобилайзерът, ECU и ключалката на волана не бяха отделни елементи. Те работеха паралелно и бяха взаимозависими. Ако единият елемент бъде премахнат, останалите отказваха да функционират. Заобикалянето им изискваше детайлно познаване на патентованата кодова структура на Saab. Дори тогава, това изискваше достъп до хардуер и криптографски последователности, които не са достъпни извън оторизирани канали.

За да запалите 9-3, колата трябваше да се „съгласи“. Това се различаваше от много конкуренти. Техните имобилайзери можеха да бъдат заобиколени. Използваха се клонирани ключове или манипулиране на кабели под таблото.

Въпреки легендарната си сигурност, собственици на Saab 9-3 съобщават за проблеми. Алармата против кражба понякога е свръхчувствителна. Това води до фалшиви задействания. На пазара все още се предлагат допълнителни аксесоари. Например, рейки за багажник със заключване против кражба за Saab 9-3 SportHatch 2002-2008.

Saab беше собственост на Spyker NV до 2011 г., когато фалира. През юни 2012 г. National Electric Vehicle Sweden купи Saab. През декември 2013 г. NEVS обяви възобновяване на производството на седана Saab 9-3. Кабриолет, комби и електрически модели също бяха планирани. Но дотогава нищо не се реализира. Производството на автомобили Saab беше спряно завинаги през 2014 г.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *