S-класите на Mercedes-Benz стават роботизирани таксита без шофьор в Абу Даби
Mercedes-Benz навлиза в нова фаза на автономно шофиране с S-класа от ниво 4. Проектът, разработен с Momenta, ще дебютира като роботизирани таксита в Абу Даби. Целта е да се поставят нови индустриални стандарти за интелигентен транспорт.
Автономният Mercedes S-класа. Снимка: Mercedes
Mercedes-Benz навлиза в нова фаза на автономно шофиране. Компанията представи S-класа с ниво 4 на автономност. Водачът вече не е необходим дори като ръководител. Проектът е разработен в сътрудничество с китайската Momenta.
Премиерата ще бъде като флотилия от роботизирани таксита в Абу Даби. Оперативното управление е поверено на местния партньор Lumo. Планира се разширяване и на други пазари.
Технологичният директор Йорг Бурзер подчерта, че автономната S-класа ще „вдигне летвата за автоматизирана мобилност и ще постави нови индустриални стандарти за интелигентен транспорт“.
Този проект далеч надхвърля пилотната фаза. Той има амбицията за дългосрочно търговско приложение. Ниво 4 автономност позволява автомобилът да се движи самостоятелно. Това става в предварително определени зони и условия. Човешка намеса не е нужна.
Изтекли снимки разкриват хардуерния пъзел. На покрива е монтиран лидарен сензор. Допълнителни камери и сензори са разположени на калниците и огледалата. Такова многопластово възприятие е ключово за автономното шофиране. То осигурява безопасност и надеждност.
Новата S-класа 2025 предлага и други технологични и луксозни функции. Сред тях са 3D приборен панел и OLED дисплей. Системата за гласово управление MBUX разпознава команди. Тя предсказва действия дори от задните пасажери. Предлагат се и масажни седалки с до 10 режима.
Въпреки напредъка, експерти подчертават, че широкото внедряване на ниво 4 изисква още регулаторни промени. Нужни са и инфраструктурни подобрения. Важна е и доказаната безопасност в различни пътни условия. Някои анализатори изразяват скептицизъм. Те посочват, че реалната експлоатация може да срещне непредвидени предизвикателства.
Този проект е значителен технологичен напредък. Той е стъпка напред спрямо сегашните системи с ниво 2 и 3. В Германия вече е възможно дистанционното управление на автомобил, което също е част от развитието на автономните технологии.
