Рияд преобразява пътуването: Метрото за $22,5 млрд. е най-дългото безпилотно в света
Откритото през декември 2024 г. метро в Рияд е най-дългата безпилотна система в света, изградена за 22,5 милиарда долара. Мрежата, която се простира на над 176 км, свързва ключови точки в столицата чрез 85 архитектурно впечатляващи станции. Системата е енергийно ефективна и вече надхвърли 100 милиона пътници, превръщайки се в туристическа атракция.

Пътуването с метро в Рияд, Саудитска Арабия, вече не е просто средство за придвижване. Новата система, открита през декември 2024 г., се превърна в архитектурно и туристическо чудо, променящо градската мобилност.
Изградена на стойност 22,5 милиарда долара, тази дългоочаквана мрежа свързва ключови точки в столицата, включително международното летище „Крал Халид“ и Финансовия квартал „Крал Абдула“ (KAFD). С простирането си на над 176 километра през шест различни линии, метрото в Рияд се класира като най-дългата безпилотна метро система в света.
Архитектурни чудеса под земята
Системата разполага с 85 станции, като четири от тях се открояват като истински архитектурни шедьоври. Една от най-впечатляващите е „Каср Ал Хокм“, разположена в историческия център. Проектирана от норвежката фирма Snøhetta, станцията е официално открита през февруари 2025 г.
Тя се простира на 22 500 квадратни метра и достига 40 метра под земята, разполагайки със седем етажа, 17 асансьора и 46 ескалатора. Нейният извит покрив от неръждаема стомана отразява околния квартал, а интериорът включва магазини, изложби на изкуство и дори вътрешна градина. Пътниците често спират, за да се възхитят на разточителния дизайн, превръщайки станцията в забележителност.
Друг централен възел е станцията KAFD, дело на Zaha Hadid Architects. Тя се отличава с вълнообразна решетъчна фасада, вдъхновена от пустинните шарки. Станцията STC, проектирана от германската Gerber Architekten, черпи вдъхновение от варовиковите формации в планината Тувайк.
Технологии и устойчивост
Мрежата е проектирана да обслужва до 3,6 милиона пътници дневно. Тя използва 190 напълно автоматизирани влака, произведени от водещи компании като Siemens, Bombardier и Alstom. Освен визуалната си привлекателност, метрото печели точки за устойчивост. Енергийно ефективните влакове са оборудвани със системи за регенеративно спиране, а станциите използват слънчеви панели. Експертите очакват системата да намали годишните вредни емисии на CO2 с около 10,8 до 12,5 милиона тона.
Пътуване и впечатления
Интериорите на влаковете, дело на френската фирма Avant Premiere, са безупречни. Храненето и пиенето са строго забранени, което допринася за чистотата. Подобно на други градове с мюсюлманско мнозинство, Рияд прилага зониране на вагоните.
Влаковете имат три типа вагони: за самостоятелни пътници (мъже), за семейства (жени и семейства) и първа класа (за пътници с VIP карти). Услугата е бърза и ефективна, като влаковете се движат на всеки четири минути в пиковите часове. Цените на билетите започват от 4 риала (малко над 1 долар) за двучасов билет.
Мрежата работи от 5:30 сутринта до полунощ през седмицата и от 10:00 сутринта до полунощ в петък. Въпреки че някои станции са огромни и могат да объркат новите потребители, персоналът е наличен за съдействие.
Първи резултати и бъдеще
Въпреки че трафикът в Рияд остава интензивен, метрото вече надхвърля очакванията. За по-малко от година след откриването си, системата посрещна своя 100-милионен пътник. Ранният успех вече подтикна планове за разширяване, като е предложена седма линия, която ще свърже Градът на забавленията Кидия и други важни обекти.
Министърът на държавата и главен изпълнителен директор на Кралската комисия за град Рияд, Ибрахим бин Мохамед Ал Султан, подчертава стратегическото значение на проекта:
„Днес Рияд жъне ползите от този проект, който ще промени облика на столицата и ще предефинира мобилността за нейните жители и посетители“
— Ибрахим бин Мохамед Ал Султан, министър на държавата, член на Съвета на министрите и главен изпълнителен директор на Кралската комисия за град Рияд
Той добави, че мрежата е в съответствие с икономическите, социалните, екологичните и урбанистичните цели на Рияд, представлявайки исторически етап в транспортния сектор на столицата.
„Метрото в Рияд ще улесни ежедневието и пътуванията на гражданите, жителите и посетителите, предлагайки им първокласно градско транспортно изживяване“
— Ал Султан