Революция при батериите: Нова американска технология обещава 1200 км пробег за електромобили
Американската компания 24M Technologies разработи революционна батерия, която увеличава енергийната плътност с 50% и обещава пробег до 1200 км за електромобили. Технологията премахва неактивните материали, повишавайки дела на активните клетки до над 80%, като първите прототипи се очакват от автомобилните производители още тази есен.

Батерии Снимка: Pixabay
Американската компания 24M Technologies обяви технологичен пробив, който може да сложи край на притесненията за пробега на електрическите автомобили. Разработената от тях иновативна батерия обещава потенциален пробег от 1200 километра с едно зареждане, поставяйки ново начало в ерата на електрическата мобилност.
В основата на постижението е изцяло нов подход към дизайна на батерийния пакет. Инженерите от 24M са успели да премахнат значителна част от неактивните материали, като метал и пластмаса, които заемат обем, но не съхраняват енергия. Чрез тази оптимизация енергийната плътност се увеличава с 50% в сравнение със съществуващите литиево-йонни батерии.
За да се оцени мащабът на тази иновация, е достатъчно да погледнем актуалния пазар. Дори водещи модели през 2025 г., като Mercedes EQS и Audi A6 e-tron, предлагат максимален пробег между 700 и 800 км. Макар да съществуват рекорди като този на Lucid Air, който доближи 1200 км, това беше постигнато при специфични, контролирани условия. Технологията на 24M цели да направи подобен пробег достъпен за масовия потребител.
Ключът се крие в увеличаването на „полезния“ обем в батерията. При конвенционалните батерии едва 30 до 50 процента от структурата се състои от активни клетки, които реално съхраняват заряд. Новият метод, наречен Unit-cell, повишава този дял драстично. Делът на активните клетки нараства до над 80%, което позволява съхранението на много повече енергия в същия или дори по-малък обем.
От компанията потвърждават огромния интерес от страна на автомобилната индустрия и обявиха, че вече се подготвят за следващата важна стъпка.
„Окуражени сме от силния интерес от страна на производителите на автомобили и очакваме с нетърпение да доставим първите прототипи тази есен. Този нов и иновативен метод за проектиране на батерии е патентован.“
— Представители на 24M Technologies
Това означава, че първите прототипи ще бъдат доставени на автомобилни производители още тази есен, което ще ускори тестването и потенциалната интеграция в бъдещи модели. Въпреки това експерти предупреждават, че реалният пробег винаги зависи от множество фактори като тегло на автомобила, аеродинамика, стил на шофиране и климатични условия.
Приложенията на технологията не се ограничават само до електромобилите. От 24M заявяват, че тя е напълно съвместима с потребителската електроника и може да бъде адаптирана дори за натриево-йонни батерии, които се очертават като по-евтина и устойчива алтернатива на литиевите. Този пробив може да промени не само транспорта, но и начина, по който съхраняваме и използваме енергия в ежедневието си.