Революционен скок в EV: Собственикът на „Мото Пфое“ си партнира с Toyota за твърдотелни батерии с 1000 км пробег
Toyota, в партньорство със Sumitomo (компанията майка на „Мото Пфое“), разработва първия в света електромобил с твърдотелни батерии. Първото поколение, очаквано през 2027-2028 г., обещава пробег от 1000 км и зареждане до 80% само за 10 минути. Тази технология, подкрепена от японското правителство, се смята за революционна за EV индустрията.

Toyota Urban Cruiser e електрически.
„Светият Граал“ на електрическите превозни средства е на път да се превърне в реалност. Toyota подготвя първия в света електромобил, захранван с твърдотелни батерии. Тази технология обещава не само по-бързо зареждане и огромен пробег, но и потенциално променя цялата автомобилна индустрия.
Интересно е, че зад разработката стои и компанията майка на българския дилър на автомобили Ford, Volvo и Jaguar Land Rover – „Мото Пфое“. Компанията майка Sumitomo е собственик на българския дилър, като тя е ключов партньор на Toyota в производството на материалите за новите батерии. Твърдотелните батерии, съставени от катод, анод и твърд електролит, са синоним на по-висока безопасност, по-голяма енергийна плътност и по-дълъг живот, като се очаква да намалят и производствените разходи с около 20% спрямо настоящите литиево-йонни алтернативи.
Стратегически партньорства и масово производство
От 2021 г. Toyota работи активно с японската минна компания Sumitomo Metal Mining. Сътрудничеството е фокусирано върху разработването на катодните материали, необходими за твърдотелните батерии. Чрез използването на технология за прахов синтез, двете компании успяват да разработят „изключително издръжлив катоден материал“, който е подходящ за масово производство. Sumitomo адаптира опита си в доставката на катодни материали към по-строгите изисквания на твърдотелната технология.
Усилията на Toyota не спират дотук. От 2013 г. насам компанията работи съвместно и с японския петролен продукт Idemitsu Kosan. Idemitsu Kosan разработва литиев сулфид за употреба в батерии и вече планира изграждането на голям завод, който ще може да произвежда 1000 метрични тона от материала годишно. Очаква се масовото производство да започне през 2027 г.
Пробег и срокове
Първите електромобили на Toyota с твърдотелни батерии се очаква да излязат на пазара през периода 2027-2028 г. Това първо поколение батерии ще предложи пробег от впечатляващите 1000 километра. В допълнение, те ще могат да се зареждат от 10 до 80 процента само за 10 минути, което е ключов фактор за приемането на EV от масовия потребител.
Амбициите на Toyota не спират до първото поколение. Компанията вече предвижда второ поколение твърдотелни батерии, което се очаква да надхвърли 1200 километра пробег, сигнализирайки за значителен скок в енергийната плътност и ефективност. Toyota планира да започне производството на самите батерии още през 2026 г., като целта е да достигне годишен капацитет от 9 гигаватчаса до 2030 г. Този план получава и сериозна подкрепа от японското правителство.
Конкуренция и предизвикателства
Макар Toyota да е сред лидерите в тази надпревара, конкуренцията не спи. Други производители като MG (SAIC) и IM Motor също разработват твърдотелни или полутвърдотелни батерии, като MG планира пускане на пазара още през 2025 г. Honda също обяви, че може да изпревари Toyota в надпреварата, а Panasonic планира да пусне своя твърдотелна батерия в продажба до началото на 2027 г.
Въпреки силната конкуренция, Toyota и Sumitomo ясно очертават фокуса си:
„в момента се фокусират върху подобряване на производителността, качеството и безопасността на катодните материали за изцяло твърдотелни батерии, както и върху намаляване на разходите за масово производство“. Те се стремят да „постигнат първото в света практическо приложение на изцяло твърдотелни батерии в електрически превозни средства“
— Toyota и Sumitomo
Комерсиализацията на тази технология, въпреки че е близо, все още е изправена пред предизвикателства при масовото производство, но правителствената подкрепа в Япония се очаква да ускори значително внедряването ѝ.