Рекорд за пътниците в ЕС: Железопътният транспорт надхвърли 440 милиарда пътникокилометра през 2024 г.

Железопътният превоз на пътници в ЕС достига рекордно високо ниво от 443 милиарда пътникокилометра през 2024 г., което представлява ръст от 5,8%. Въпреки общия европейски растеж, България и Румъния отчитат спад в броя на превозените пътници.
За разлика от пътническия сегмент, железопътният превоз на товари регистрира леко намаление от 0,8%, достигайки 375 милиарда тонкилометра.

Рекорд за пътниците в ЕС: Железопътният транспорт надхвърли 440 милиарда пътникокилометра през 2024 г.

Железопътният превоз на пътници в Европейския съюз е нараснал с 5,8 процента. Снимка: pixabay

Време за четене: 3 мин. 31 октомври 2025

Железопътният превоз на пътници в Европейския съюз е достигнал исторически връх през 2024 г., показват публикуваните днес данни на Евростат. През миналата година европейските влакове са извършили общо **443 милиарда пътникокилометра** (pkm). Този резултат представлява ръст от 5,8 процента спрямо 2023 г. (419 милиарда pkm) и е най-високото ниво, регистрирано от началото на статистическото наблюдение през 2004 година.

Германия остава абсолютен лидер в ЕС по брой пътувания, като там са регистрирани 2,904 милиарда пътници. След нея се нареждат Франция с 1,320 милиарда и Италия с 843 милиона пътници. В другия край на класацията по абсолютен брой са Литва (5 милиона), Естония (8 милиона) и Гърция (14 милиона).

По отношение на динамиката, някои държави отчитат впечатляващ ръст. **Унгария отчита най-силен ръст от 60%** в броя на превозените пътници спрямо предходната година. Следват Латвия с 13,9 процента и Ирландия с 10 процента. За съжаление, не всички страни следват тази възходяща тенденция. Спад в броя на превозените пътници регистрират Румъния (-4,9 процента) и България (-3,1 процента).

Въпреки общия спад в България, анализът на пазара показва и положителни сигнали за сектора. Данните сочат, че броят на **пътниците с абонаментни карти в България са се удвоили** спрямо 2021 г. Това може да бъде разглеждано като индикатор за растящ интерес към железопътния транспорт и промяна в потребителските навици.

При измерване на броя пътувания на глава от населението, Люксембург е безспорен лидер с 32,8 пътувания на човек. Следват Дания (31,0) и Германия (30,0). В края на тази класация се намират Гърция и Литва (по 1,5 пътувания на човек), както и България и Румъния (по 3,6). Високият резултат на **Люксембург води по пътувания на глава от населението**, подчертава ключовата роля на железопътния транспорт в тази държава.

На фона на рекордите в пътническия сектор, **товарният превоз в ЕС е намалял с 0,8%** през 2024 г. Обемът на товарните превози е достигнал 375 милиарда тонкилометра (tkm), спрямо 378 милиарда през 2023 г. Този лек спад контрастира с тенденциите в пътния товарен транспорт в ЕС, който през същия период отчита лек ръст от 0,6 процента.

Германия отново е водеща в товарните железопътни превози със 126,3 милиарда тонкилометра. Следват Полша с 56,7 милиарда и Франция с 32,2 милиарда. Обемът на превозените товари остава под 1 милиард тонкилометра в Ирландия, Люксембург, Гърция и Естония.

Данните на Евростат показват, че основните видове товари, транспортирани по железопътен път през 2024 г., са метални руди (12,2 процента от общия обем), кокс и рафинирани нефтопродукти (10,1 процента), както и основни метали и метални изделия (8,9 процента). Тази структура отразява индустриалното производство и търговия в Европейския съюз.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *