Ръст на резервациите за Лято 2026: Северното Черноморие отбелязва 10% скок при ранните записвания
Ранните записвания за почивка по Северното Черноморие за Лято 2026 отбелязват ръст от 10%, което следва успешен сезон за Варна с близо 1,9 милиона обслужени пътници на летището. Въпреки позитивния тренд, предизвикателствата остават, като спадът на полските туристи заради проблема цена-качество и острата нужда от подобряване на пътната инфраструктура за достъпност до курортите.
Снимка: БТА/Архив
Северното Черноморие демонстрира силен старт преди следващия летен сезон. Данните от туроператори и хотелиери сочат 10% ръст на ранните записвания за почивка през Лято 2026, сравнено със същия период на предходната година. Този оптимистичен резултат идва след като регионът отчете успешен сезон, въпреки предизвикателствата на някои традиционни пазари.
От началото на годината досега, Варна е посетена от малко над 1 милион туристи. Община Варна отчита, че реализираните нощувки са малко над 5 милиона. Най-много чуждестранни гости са пристигнали от Румъния и Германия. Летище Варна също регистрира значителен успех, като е обслужило близо 1 900 000 пътници, което представлява 22% увеличение спрямо предходната година. Освен това, от летището анонсираха нови директни полети от Германия и Австрия през пролетта на 2026 г., които ще увеличат капацитета с още 15% спрямо 2025 г.
Представителите на бранша отбелязват промяна в предпочитанията на туристите. Те вече търсят повече преживявания и избират по-кратък престой с честа смяна на дестинациите. Ранните резервации са повлияни и от новите туристически продукти, като пакети за здравен туризъм и кулинарни турове, които се предлагат от местните обекти.
„Търсят развлечение, търсят събитие, търсят допълнителни развлекателни услуги, а не само това, което им предлагаме в затворените ол инклузив обекти. Можем да наблегнем и на кулинарията. Защото има известни укори да предлагаме кухня, която не е типична за България. Също така се говори доста и за възможностите ни за здравен туризъм, за балнеологията.“
— проф. Стоян Маринов, съпредседател на Варненската туристическа камара
Въпреки че Германският пазар се възстановява бавно, той показва стабилен интерес към България, която остава сред 10-те най-търсени дестинации от немския пазар. Туроператорът Калин Сутев посочва, че възстановяването ще бъде постепенно, с очакван ръст от 15 до 20% на годишна база, като това зависи пряко от синхронизирането с предвидените летателни капацитети.
„Напуснахме тази десетка и сега имаме отново възможността този ръст, който от 2025 година благодарение на допълнителните летателни капацитети регистрираме, да се върнем към тази десетка. Бавен ще бъде процесът на възстановяване. Приблизително с 15 до 20% на годишна база именно, защото трябва търсенето да бъде в унисон и с летателните капацитети, които се предвиждат за България.“
— Калин Сутев, туроператор за немския пазар
Нивата от предпандемичната 2019 година все още не са достигнати, но според анализ, увеличението на туризма през 2025 г. е свързано и с ръста на българските туристи, които стават основен двигател на пазара след загубата на руския пазар.
Проблемът „Цена-Качество“ и Инфраструктурата
Данните за полския пазар не са толкова оптимистични, като това лято е отчетен спад от 10% спрямо предходното. Туроператорите посочват две основни причини за отдръпването на полските гости. Първата е, че България е преминала „психологическата граница“ в съотношението цена-качество.
„Първата е, че още миналата година България премина тази психологическа граница на съотношение цена-качество. Иначе казано при същото наше качество, което грубо казано не се променя, цената порасна и го надмина, че вече не е атрактивно.“
— Герчо Герчев, туроператор, обслужващ полски туристи в България
Втората причина е трайната транспортна недостъпност на курортите поради лошото състояние на пътната инфраструктура, което възпрепятства преминаването на модерни, двуетажни автобуси.
„Вече от години продължава транспортната недостъпност на нашите курорти с автобус. Навсякъде в Европа се пътува с модерни автобуси, двуетажни, те по нашите пътища не могат да минат.“
— Герчо Герчев, туроператор, обслужващ полски туристи в България
В отговор на нуждата от подобрения, Варненската туристическа камара обяви нова инициатива за подобряване на пътната инфраструктура в курортите, с очакване за държавно финансиране на ремонтите през следващата година. Полски туроператори изразиха загриженост, че българските курорти все още не са достатъчно конкурентни за дългосрочни групови посещения. Освен това, местни бизнесмени във Варна критикуват бавното развитие на нови атракции и липсата на инвестиции в културни и спортни събития.
Експертите съветват хотелиерите да обмислят по-балансирано ценообразуване. Проф. Маринов препоръчва цените през юли и август да бъдат по-умерени за сметка на удължаване на сезона с малко по-завишени цени преди и след активния пик, което би довело до по-равномерно разпределение на търсенето.
„За сметка на един по-дълъг сезон да има по-умерени цени през юли и август, пък малко по-завишени цени преди и след сезона, така че да има едно по-равномерно разпределение на търсенето.“
— проф. Стоян Маринов, съпредседател на Варненска туристическа камара
С фокус върху новите продукти, увеличаването на летателния капацитет и неотложното подобряване на транспортната достъпност, Северното Черноморие цели да затвърди позицията си като предпочитана европейска дестинация.
