„Rage bait“: Как някой печели $150 000, докато ви ядосва в мрежата
„Rage bait“ е обявена за дума на 2025 г. от Oxford University Press. Тя описва онлайн съдържание, което нарочно предизвиква гняв за увеличаване на трафика и печалбите, като някои инфлуенсъри печелят до $150 000. Тази тактика използва алгоритмите на социалните медии и може да има негативни психологически и социални последици.
Чувствали ли сте силен гняв, докато скролвате в социалните мрежи? Вероятно сте станали жертва на „rage bait“ – термин, определен от Oxford University Press за дума на 2025 година. Това онлайн съдържание е нарочно провокативно. Целта му е да предизвика гняв или възмущение. Обикновено увеличава трафика към уебсайтове или профили.
„Rage bait“ е тясно свързано с „clickbait“. Разликата е във фокуса – „rage bait“ цели директно да раздразни хората. Oxford Dictionary официално обяви термина за дума на 2025 година. Решението е базирано на анализ на езиковите тенденции. Този феномен набира все по-голяма популярност.
Пример за това е историята на 24-годишна инфлуенсърка от Ню Йорк. Тя нарочно публикува видеа с провокативни заглавия като „Проблемът ми е, че съм много красива“. По този начин целенасочено предизвиква омраза. За една година тя е спечелила 150 000 долара. Това показва финансовия стимул зад тактиката.
„Rage bait“ е манипулативна тактика. Тя използва алгоритмите на социалните медии. Платформи като Facebook, Twitter, TikTok и Instagram награждават ангажираността. Това важи независимо дали е позитивна или негативна. Още през 2019 г. учени от Facebook потвърдиха:
постове, които предизвикват гневни реакции, са ‘непропорционално вероятно да включват дезинформация, токсичност и нискокачествени новини’
Този подход не се използва само за финансова печалба. Той има и политически цели. Може да създава фалшиви новини. Може да преувеличава части от статии. Целта е насочване на гняв към определени групи. Потреблението на такова съдържание води до емоционално изгаряне. Предизвиква чувство на безнадеждност. Психолози отбелязват, че то води до психологически вреди. Сред тях са гняв, отвращение и разочарование.
Експерти предупреждават, че „rage bait“ може да радикализира хора. Особено уязвими са социално изолираните. Те търсят общност онлайн. Д-р Саймън Коупланд от ANU подчертава тази опасност. Критици твърдят, че социалните медии носят отговорност. Те трябва да преразгледат своите алгоритми. Тези алгоритми активно награждават и разпространяват провокативно съдържание. Потреблението на „rage bait“ съдържание може да доведе до проблемно поведение в социалните медии, особено сред подрастващите.
Освен „rage bait“, Oxford University Press отбелязва и други термини. Сред тях са „създаване на аура“ (aura farming) и „биохак“ (biohack). „Създаване на аура“ е изграждане на привлекателна личност. „Биохак“ е опит за подобряване на физическото или умственото представяне. Това става чрез промени в храненето, физическата активност или чрез технологични устройства.
