Радикална промяна за автомобилите в ЕС: Нови правила за емисии, батерии и безопасност от 2026 г.

От 2026 г. Европейският съюз въвежда мащабни промени за автомобилите със стандарта Евро 7, който ще регулира емисиите от спирачки и гуми. Новите правила включват и строги изисквания за издръжливостта на батериите при електромобили и задължителна eCall система за безопасност.

Радикална промяна за автомобилите в ЕС: Нови правила за емисии, батерии и безопасност от 2026 г.

Броят на регистрираните нови автомобили в страните от Европейския съюз продължава да расте СНИМКА АРФИВ

Време за четене: 2 мин. 30 септември 2025

От 2026 г. автомобилният свят в Европейския съюз навлиза в нова ера. Предстоят мащабни промени, които ще засегнат всичко – от изгорелите газове и живота на батериите до системите за безопасност. Новият екологичен стандарт Евро 7 поставя началото на трансформация, която ще направи автомобилите по-чисти и сигурни, но вероятно и по-скъпи.

Централно място в регулациите заема стандартът Евро 7, който влиза в сила за нови модели леки автомобили и ванове от 29 ноември 2026 г., а година по-късно ще важи за всички новорегистрирани превозни средства. За първи път правилата ще следят не само емисиите от ауспуха, но и замърсяването от други източници. Регламентът въвежда строги лимити за фините прахови частици, отделяни при износването на спирачките и гумите – проблем, който засяга както конвенционалните, така и електрическите автомобили.

Производителите ще трябва да предоставят и „екологичен паспорт“ за всяко превозно средство, който ще съдържа детайлна информация за екологичните му показатели в момента на регистрация.

Значителни промени очакват и собствениците на електрически и plug-in хибридни автомобили. С цел да повиши доверието на потребителите и да гарантира по-дълъг живот на превозните средства, ЕС въвежда строги изисквания за издръжливостта на батериите. Новите правила задължават батерията да запазва поне 80% от първоначалния си капацитет след 5 години експлоатация или 100 000 км пробег. След 160 000 км капацитетът не трябва да пада под 72%. Тази информация ще бъде достъпна в специален „паспорт на батерията“.

Автомобилната индустрия обаче изразява сериозни опасения. Според експерти, строгите изисквания и условията за тестване може да се окажат непосилни за двигателите с вътрешно горене.

„Тези изисквания са толкова строги, че поставят под въпрос бъдещето на двигателите с вътрешно горене, включително хибридните технологии. Изправени сме пред огромен технологичен и финансов натиск.“

— представител на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA)

Безопасността също е ключов приоритет. От 1 януари 2026 г. всички нови автомобили трябва да бъдат оборудвани със система за спешни повиквания eCall от следващо поколение. Тя автоматично ще уведомява службите за спешна помощ при инцидент, като предава важна информация за местоположението и състоянието на автомобила. От 2027 г. регистрация на ново превозно средство без тази система ще бъде невъзможна.

Промени се въвеждат и в транспортния сектор. От 1 юли 2026 г. леките търговски превозни средства с тегло между 2,5 и 3,5 тона, които извършват международни превози, задължително трябва да разполагат с интелигентни тахографи. Тези устройства ще записват автоматично времето за шофиране и почивка, пресичането на граници и опитите за манипулация, което ще улесни контрола и ще повиши безопасността по пътищата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *