Пропуснати инвестиции отлагат европейските права на жп пътниците до 2029 г.
Въвеждането на пълните европейски стандарти за правата на жп пътниците в България, включително компенсации и осигуряване на базови нужди при аварии, се отлага до 2029 г. Забавянето е пряк резултат от пропуснати години на инвестиции и амортизирана железопътна мрежа. Междувременно, страната залага на мащабни инвестиции по ПВУ и очаква доставката на 60 нови влака, за да навакса изоставането.
Влакове на БДЖ. СНИМКА: Фейсбук/ БДЖ
Българският железопътен превозвач ще започне да прилага пълните европейски стандарти за правата на пътниците и по-строгите изисквания за компенсации едва след няколко години. Въпреки че реформата предвижда високи глоби и значително повече права за клиентите, въвеждането ѝ се отлага до 2029 г. Причината за това драстично забавяне са пропуснатите години наред инвестиции в железопътната инфраструктура, която в момента не може да покрие дори основните изисквания.
България официално поиска отлагане на европейската директива с аргумента, че мрежата е силно амортизирана, вагоните са стари, а системата не издържа на основните стандарти. В резултат на това българският пътник в XXI век все още няма гарантирано обезщетение, когато влакът закъснее значително или изобщо не тръгне. Основните удобства, като получаване на бутилка вода или осигуряване на хотел при блокиран влак, също остават мираж до тази дата.
Отлагането до 2029 г. не е случайно. То съвпада с планираното приключване на мащабни инфраструктурни проекти. Например, модернизацията на ключови линии като София-Бургас и Пловдив-Свиленград е предвидена да достигне скорост до 160 км/ч, а Карнобат-Синдел-Варна до 130 км/ч, като тези проекти трябва да бъдат готови именно до 2029 г. За да навакса изоставането, правителството е заложило сериозен финансов ресурс. Общата сума, която се иска от Европейската комисия по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), е близо 1,46 млрд. лв. за оптимизация на жп мрежата, като 408 млн. лв. от тях са предвидени за помощ на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).
Наред с инвестициите в линиите, тече и обновяване на подвижния състав. През януари 2025 г. беше подписан договор за обществени услуги в жп транспорта, който обхваща 95% от целия обем пътник-километри в страната и е валиден до декември 2033 г. Вицепремиерът потвърди, че броят на новите влакове трябва да достигне 60 в следващите месеци. Очакванията са тези нови композиции да обезпечат над 80% от нуждите за пътническите превози до август 2026 г., което вдъхва надежда за по-комфортно, удобно и бързо пътуване много преди 2029 г.
Паралелно с обновяването на инфраструктурата и влаковете, се предприема и структурна реформа. Пазарът на пътническите жп превози е останал затворен за монополиста БДЖ през последните 15 години. Новата конкурентна процедура цели да либерализира сектора, като реформата предвижда въвеждането на поне два частни оператора на регионални пътнически превози. За тази цел мрежата се разделя на три лота: „София-Пловдив-Бургас“, „София-Горна Оряховица-Варна“ и „Всички останали линии“. Въпреки че бивш министър признава липсата на политическа подкрепа за това разделяне, надеждите са за обществена подкрепа и следване на препоръките на Европейската комисия за отваряне на пазарите.
