Проф. Стоянович: Онлайн животът води до зависимост – България изостава в технологичното образование

Проф. Петър Стоянович застава зад по-строги правила за телефоните в училище, определяйки ограниченията като „връщане към нормалността“. Той предупреждава, че паралелният онлайн живот води до зависимост и измества реалното внимание, докато децата губят ценно време в „безкрайно скролване“. Историкът критикува българското образование като „поствъзрожденско“, неспособно да подготви учениците за глобалния пазар на 21-ви век.

Проф. Стоянович: Онлайн животът води до зависимост – България изостава в технологичното образование

Проф. Петър Стоянович Снимка: Би Ти Ви

Време за четене: 2 мин. 18 октомври 2025

Проф. Петър Стоянович, историк и бивш министър на културата, категорично застана зад въвеждането на по-строги правила за употребата на телефони и социални мрежи в българските училища. Той подчерта, че ограничаването на устройствата не представлява „повеждане на война“, а е необходимо връщане към нормалността в класната стая.

Според него, „паралелният онлайн живот“ има два основни риска: той води до зависимост и изземва реалното внимание на децата. Проф. Стоянович приветства намеренията на училищата да ограничат използването на устройства по време на занятия. Той обаче предупреди, че ако решенията бъдат оставени изцяло „по места“, това може да предизвика разнобой и регионализъм в системата.

„Телефоните и социалните мрежи са чудесни, но извън часа – в средата на урока не обучават“

— Проф. Петър Стоянович

Историкът посочва, че най-големият проблем не е само неподходящото съдържание. Главният риск се крие в живота „на екран“, който измества реалната среда и възпира умението за концентрация. Той отбеляза, че децата губят „най-ценния ни ресурс“ – времето – в „безкрайно скролване“.

Зависимост и изоставане в образованието

Стоянович цитира изследване, според което мозъчната ангажираност в интернет е вероятно по-вредна дори от познатите досега класически зависимости. Той коментира, че потъването на децата в непрестанен онлайн живот понякога достига размери, които са необясними за родителите и гражданите. Въпреки че вижда насока в дебата за пълна забрана на социалните мрежи за лица под 15 години, той я определя като трудна за прилагане. Професорът настоява, че успехът изисква съвместни усилия от страна на училището, родителите и самите ученици, тъй като „ако всеки търси как да заобиколи правилата – нищо няма да стане.“

В контекста на дебата за ограничения, Доц. Михаил Околийски от Националният център по обществено здраве и анализи и представител на СЗО, предупреждава, че пълната забрана на електронни устройства сама по себе си не е ефективна. Той подчертава, че е необходима комплексна стратегия, която включва подкрепа за психичното здраве и образование за рисковете от социалните мрежи, а не само рестрикции.

Коментирайки новината, че Китай въвежда задължителни часове по изкуствен интелект от 6-годишна възраст, Стоянович призна, че Европа изостава, а България – още повече. Той критикува състоянието на българското образование:

„Образованието ни е прекалено поствъзрожденско. Трябва да подготвяме деца за световния пазар на 21-ви век, а често ги готвим за кварталното състезание.“

— Проф. Петър Стоянович

Историкът настоява за по-ранно и системно въвеждане на технологични дисциплини. Това обаче трябва да стане при условие, че се поддържа строг контрол върху екранното време, за да се предотврати задълбочаването на зависимостта и загубата на концентрация.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *