Проф. Игнатов: Учениците до 7-и клас са претоварени; административната оценка за дисциплина удря ‘локомотивите’ на обществото
Проф. Сергей Игнатов, бивш министър на образованието, подчерта, че учениците до 7-и клас са претоварени, което е основен проблем на българската образователна система. Той изрази скептицизъм към административните оценки за дисциплина, тъй като те могат да дискриминират свръхумни деца с нестандартно поведение. Игнатов настоява за фокус върху хуманитарното образование, спорта и изкуствата, за да се формира завършена личност и да се овладее агресията.
СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ
Учениците в България, особено тези до 7-и клас, са критично претоварени от учебния материал. Това е актуалният проблем, подчертан от проф. Сергей Игнатов, бивш министър на образованието и науката, който настоява за спешни промени в програмите.
Според Игнатов, историческите комплекси за „наваксване“ водят до постоянно изливане на ново знание в главите на децата. Тъй като денонощието е 24 часа, те нямат време да осмислят преподаваните уроци. Единственият начин да оцелеят в тази система е чрез зубрене. Експертът смята, че в средното образование трябва да се изучават само основни неща, а по-задълбочената специализация да остане за университета.
Дебатът за дисциплината: Нужни са граници, но и любов
В контекста на зачестилите конфликти между ученици, Игнатов изразява силен скептицизъм относно административното въвеждане на оценка за поведение. Макар обществото да има усещане за липса на дисциплина, той предупреждава, че формалната оценка може да има сериозни негативни последици.
„Трябва да има граници и правила. Те трябва да бъдат съобразени с възрастта на детето и с психологическото развитие“, посочва бившият министър. Границите създават сигурност, но работят само при условие, че от другата страна има грижа и любов. Налагането на административни мерки, без детето да чувства емоционална подкрепа, в повечето случаи предизвиква обратната реакция.
„Ще се окаже, че лошата оценка за дисциплина може да удари понякога човек, който утре ще дърпа обществото напред като локомотив.“
— Проф. Сергей Игнатов, бивш министър на образованието и науката
Проф. Игнатов алармира, че въвеждането на оценка за поведение може да дискриминира деца, които са свръхумни и имат нестандартно поведение, не се подчиняват и дразнят колектива. Подобни деца са тези, които впоследствие имат потенциала да бъдат двигатели на обществения напредък. В обществото също има скептицизъм, тъй като експерти и родители настояват за по-индивидуален подход, отчитащ психологическото развитие на децата, вместо за строги административни мерки.
Екранната зависимост и целта на образованието
Друга важна тема е вредата от технологиите. Проф. Игнатов препоръчва забрана на мобилните телефони в час, с изключение на природно-математическите науки, където могат да се ползват в игрова обстановка. Той цитира изследвания, според които зяпането в екран около един час дневно до 8-и клас е равно на 50 години концентрат.
Прекомерната употреба на екрани, особено при бебета на седем-осем месеца, води до забавяне на центровете, свързани с вербалната комуникация и мисловните процеси. В резултат се развива лечимо състояние, което външно наподобява аутизъм, но е пряк плод на екранната зависимост.
Като основна цел на средното образование Игнатов вижда формирането на завършено човешко същество, а не само даване на професия или знания. За да се постигне това, той настоява за специален фокус върху хуманитарното образование и изкуствата. Децата до седми клас биха спечелили повече, ако четат хубави книги, ходят на театър и гледат качествени филми, вместо да бъдат претоварени с граматика и формули.
Спортът като антидот на агресията
Проявите на агресия, на които обществото стана свидетел наскоро, са свързани с енергията, трупана от хормоналния взрив в пубертета. Проф. Игнатов посочва, че един от доказаните пътища за справяне с тази енергия е насочването ѝ към спорт и изкуства. Децата от рискови групи, които посвещават живота си на спорт, не стават престъпници, а постигат успехи. Ето защо той препоръчва треньорите да се върнат в училищата, за да набират целенасочено деца, както е било преди.
В интервюто си бившият министър припомня, че той е създателят на рейтинговата система на висшите училища в България, въведена през 2010 г., която дълго време е била давана за пример в Европейската комисия. Той също така коментира и новооткрития Голям египетски музей – най-големия в света, посветен на една-единствена цивилизация, в който са изложени около 100 000 артефакта, което е три пъти повече от експозицията в Лувъра.
