Проф. Асенов: Толконтролът работи ефективно и е имунизиран от корупция, претоварените камиони вече се санкционират

Директорът на Националното тол управление проф. Олег Асенов заяви, че автоматизираната система работи ефективно, осигурявайки непрекъснат и обективен контрол, и е напълно имунизирана от корупция. От 15 октомври 2025 г. системата започна да санкционира претоварени камиони чрез 10 сертифицирани портални рамки, като до края на 2026 г. броят им ще достигне 100.

Проф. Асенов: Толконтролът работи ефективно и е имунизиран от корупция, претоварените камиони вече се санкционират

Проф. Олег Асенов

Време за четене: 2 мин. 23 октомври 2025

Автоматизираната система за тол контрол демонстрира висока ефективност, осигурявайки постоянен и обективен контрол върху трафика и товарните превози. Това заяви директорът на Националното тол управление, проф. Олег Асенов, по време на интервю в предаването „Денят започва“ по БНТ.

Проф. Асенов подчерта, че основните усилия на управлението са насочени към запълване на дефицита от непрекъснат и обективен контрол върху движението по пътищата. Според него, автоматизацията е ключът към обективността и изкореняването на злоупотребите.

Контролът е напълно имунизиран от корупция, тъй като камерите и сензорите функционират денонощно, 24 часа в денонощието. Те електронно измерват както скоростта, така и теглото на превозните средства, елиминирайки нуждата от човешка намеса.

Проф. Олег Асенов, който е професор по компютърни науки и е назначен за директор на Националното тол управление през февруари 2025 г., допринася активно за технологичния напредък на системата.

„Системата работи ефективно, дава резултат. Нашите усилия са насочени към запълване на един дефицит от обективен непрекъснат и имунизиран от корупция контрол, защото камерите и сензорите работят 24 часа, не зависят от хора. Автоматично и електронно отсичат, както средна скорост, така и движение с повече тегло от разрешеното“

— проф. Асенов

Най-новите разработки в системата вече дават конкретни резултати. От 15 октомври 2025 г. системата вече санкционира претоварени камиони. Това става чрез 10 сертифицирани портални рамки, които са оборудвани с калибрирани измервателни устройства.

Националното тол управление има амбициозни планове за разширяване на този вид контрол. До края на 2026 г. броят на рамките за теглови контрол ще достигне 100, което ще увеличи значително покритието и ефективността на санкциониране на нарушенията за допустимо тегло.

Паралелно с контрола на теглото, системата вече прилага и правила за контрол на средната скорост. Прилагането на тези правила стартира на 6 септември 2025 г. До края на текущата година (2025 г.) се предвижда да бъде изготвен подробен график за покриване на над 1200 км пътища с контрол на средна скорост.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *