Продажбите на електромобили скочиха с 23% през октомври, но Северна Америка изостава рязко
Глобалните продажби на електромобили и плъг-ин хибриди нараснаха с 23% през октомври 2025 г. до 1.9 милиона превозни средства, водени от силното търсене в Европа и Китай. В Китай за първи път електромобилите достигнаха 50% от общия пазар, докато в Северна Америка продажбите спаднаха рязко с 41% поради изтичането на федералния данъчен кредит от 7500 долара.
Електромобил
Глобалните продажби на изцяло електрическите автомобили и плъг-ин (plug-in) хибриди продължават устойчивия си растеж, като през октомври 2025 г. те се увеличават с 23 на сто на годишна база. Общият брой достигна 1,9 милиона превозни средства, което се дължи на силното търсене в Азия и Европа. Данните са предоставени от британската компания за пазарни проучвания „Ро моушън“ (Rho Motion), цитирани от Ройтерс и БТА.
Въпреки че глобалният преход към електрическа мобилност продължава, регионите демонстрират силно разминаваща се динамика. Европа се утвърждава като водещият регион по ръст на продажбите, макар че общият темп на нарастване леко се забавя спрямо предходните месеци. През октомври продажбите в Европа нарастват с 36 на сто, достигайки 372 786 автомобила, като особено силно търсене е регистрирано в Германия, Франция и Великобритания.
Подкрепа за сектора идва и от Европейския съюз, който одобри нови проекти за производство на батерии. Интересно е, че България е рекордьор в Европа по ръст на продажбите на нови електромобили, отчитайки над 51% увеличение на общите продажби на нови автомобили през септември, което значително надхвърля средното за ЕС от 10%.
„В Европа ръстът от началото на годината остава сравнително висок и очакваме силни продажби към края на годината“
— Чарлз Лестър, мениджър на данни в „Ро Моушън“
Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, остава локомотив на електрификацията. Страната представлява повече от половината от глобалните продажби на електромобили, като през октомври реализира около 1,3 милиона превозни средства. За първи път през този месец електромобилите формират над 50% от общите продажби на автомобили в Китай, което подчертава доминацията на пазара на нови енергийни превозни средства (NEV).
Ценовата разлика между електромобилите и колите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в Китай е значително по-малка в сравнение с тази в Европа и Северна Америка. Въпреки това пазарът там става все по-конкурентен. През октомври продажбите на произведени в Китай електромобили на Tesla спадат с 9,9%, а основният местен конкурент BYD също отчита спад в глобалните продажби. Това се случва на фона на прехода в страната от пълно освобождаване от данък върху закупуването на нови енергийни превозни средства към 50 на сто намаление.
„В Китай автомобилният пазар вероятно ще отбележи силен растеж през ноември и декември, подпомогнат от ефекта на предварителните покупки, тъй като страната преминава от пълно освобождаване от данък върху закупуването на нови енергийни превозни средства към 50 на сто намаление за превозни средства, задвижвани от нови енергийни източници (NEV)“
— Чарлз Лестър, мениджър на данни в „Ро Моушън“
Обратно на тенденциите в Азия и Европа, Северна Америка оказва натиск върху глобалните резултати. Продажбите на електромобили в региона спадат рязко с 41 на сто до едва 100 370 коли през октомври. Този спад идва след рекордните стойности, регистрирани през третото тримесечие на 2025 г., което показва пазарна волатилност. Основната причина за срива е изтичането на срока за отпускане на федералния данъчен кредит в размер на 7500 долара, който временно стимулираше покупките. Високите цени на електромобилите в сравнение с конвенционалните автомобили продължават да ограничават търсенето в САЩ.
Продажбите в останалата част на света също растат стабилно – с 37 на сто, достигайки 141 368 превозни средства, потвърждавайки, че глобалният преход към електрическа мобилност е устойчив, въпреки регионалните предизвикателства.
