Продължават ограниченията за тежкотоварния трафик през ГКПП „Кулата“ и „Илинден“ заради гръцки протести
За пореден ден тежкотоварният трафик през ГКПП „Кулата – Промахон“ и „Илинден – Ексохи“ е ограничен заради продължаващи протести на гръцки фермери. Шофьори изчакват, а български транспортни организации алармират за значителни икономически загуби.
За пореден ден България е изправена пред ограничения на тежкотоварния трафик през ключови гранични пунктове с Гърция. Причината е продължаващата вече над две седмици стачка на гръцки фермери. Движението на камиони над 12 тона е силно затруднено или изцяло спряно по път I-1 (E-79) София – Кулата, през ГКПП „Кулата – Промахон“, и по път II-19 Симитли – Гоце Делчев, през ГКПП „Илинден – Ексохи“.
От Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) съобщават, че шофьорите на тежкотоварни автомобили изчакват на място и са призовани да следят актуалната информация. Гръцките фермери отново блокираха ГКПП „Кулата – Промахон“, което създава сериозни затруднения за международния транспорт.
Протестите в Гърция продължават вече над 15 дни, като основните искания са за по-високи субсидии и компенсации за растящите разходи за гориво и торове. Фермерите настояват за структурни промени в агросектора и използват блокадите като форма на натиск върху правителството. Понякога гръцката полиция напълно преустановява преминаването на всякакви превозни средства към Гърция при засилени протести, което допълнително утежнява ситуацията.
Български транспортни организации и работодателски сдружения многократно са изразявали недоволство от продължителните блокади. Те сигнализират за натрупани значителни загуби и сериозни затруднения в логистиката, което води до забавени доставки и икономически щети за превозвачите и търговските вериги. Призовават се за активно дипломатически усилия за разрешаване на проблема и незабавно възстановяване на нормалния трафик.
Блокадите засягат не само международния транспорт, но и местния бизнес в граничните райони. Опашките от тирове често достигат десетки километри, което причинява икономически загуби за превозвачите и фирмите. Граничните служби и АПИ постоянно издават предупреждения и призовават шофьорите да използват алтернативни маршрути или да изчакват на място, следейки актуалната трафик информация. Градските и областни власти в районите на Симитли и Сандански също координират действия при необходимост.
Стачките на фермерите в Гърция често имат ескалаторен характер, включващ периодични блокади, последвани от преговори с правителството и временни отстъпки или продължаване на протестите. Тази динамика прави ситуацията изключително непредсказуема за превозвачите, които ежедневно се сблъскват с несигурност относно възможността да преминат границата. При продължителни блокади, държави членки и браншови организации могат да търсят съдействие от европейски институции за координиране и намаляване на въздействието върху трансграничната търговия.
