Пробегът е решаващ: При колко километра употребяваният автомобил губи най-много от цената си?
Според анализ на Carwow, цената на употребяван автомобил търпи най-големи спадове при достигане на определени прагове на пробег. Първият значителен спад от 22% настъпва при 15 000 км, докато най-голямата процентна загуба се случва при 30 000 км, с допълнителни 24% обезценяване. Експертите съветват собствениците да действат бързо, тъй като пробегът е ключов фактор, независимо от модела и марката.
Автоборсата в Горубляне
Стойността на един употребяван автомобил зависи от множество фактори. Докато текущото състояние, възрастта и редовната поддръжка имат значение, пробегът остава един от ключовите елементи, който оказва най-сериозно влияние върху цената. Онлайн платформата за продажба на автомобили Carwow анализира кога точно настъпва най-подходящият момент за продажба, базирайки се на данните за обезценяване.
Carwow анализира цените на употребявани превозни средства, продадени на платформата ѝ в периода между 2022 г. и 2024 г., за да установи критичните прагове на загуба на стойност. Резултатите показват, че обезценяването започва веднага щом автомобилът напусне шоурума.
Критичните точки на обезценяване
Собствениците понасят първия си голям финансов удар сравнително рано. Данните разкриват, че след като колата измине 15 000 километра, цената ѝ спада средно с 22 процента. Това е първата значителна граница, която трябва да се има предвид при планиране на продажба.
Въпреки това, най-голямата процентна загуба на стойност настъпва малко след това. Когато автомобилът достигне 30 000 километра, той се обезценява средно с допълнителни 24 процента. Това прави границата от 30 000 км най-значимата точка на ценови срив, от гледна точка на процента загуба.
Според експертни оценки, средностатистическият годишен пробег за автомобил в Европа варира между 10 000 и 20 000 км. Това означава, че критичните прагове от 15 000 км и 30 000 км често се достигат в рамките на първите две години експлоатация, което допълнително набляга на необходимостта от бързи действия при продажба.
Ефектът на високия пробег
Следващите големи спадове в цената са свързани с по-сериозни натрупвания на километри. Когато един автомобил достигне 100 000 километра, общата му стойност е спаднала средно с 64 процента спрямо първоначалната. По-късно, след като се премине границата от 150 000 километра, настъпва нов голям спад – средно с допълнителни 19 процента.
Трябва да се отбележи, че пазарът на употребявани автомобили в България и региона е силно фрагментиран и цените варират значително. Въпреки това, пробегът остава фактор с решаващо влияние.
Поддръжка или километри?
Въпреки че данните на Carwow ясно показват пряката връзка между пробега и цената, някои експерти и собственици имат по-нюансирана гледна точка. Според тях, особено при по-стари автомобили, възрастта и редовната поддръжка могат да бъдат по-важни от броя на километрите. Дори автомобил с минимален пробег, но в лошо техническо състояние, може да бъде по-рисков за купувача от добре поддържан модел с повече изминати километри.
Въпреки тези различни перспективи, експертите от Carwow препоръчват действие:
„Нашите данни разкриват колко е важно да се следи пробегът. Собствениците, които искат да продадат употребяваните си автомобили, трябва да действат бързо, тъй като чакането може да доведе до значителен спад в цената. Има много детайли, които влияят върху стойността на автомобила, но пробегът е един от ключовите фактори, които, независимо от разликите в моделите, винаги ще имат решаващо влияние“
— Ян Рийд, Carwow
Заключението е, че за да се запази максимална стойност при продажба, собствениците трябва да я осъществят преди автомобилът да достигне 15 000 км или най-късно преди 30 000 км, тъй като след тези прагове загубата е най-голяма.
