Преходът към еврото: Такситата плащат 900 лв. на кола, едва половината са готови за срока
Таксиметровите компании в България алармират, че задължителното превалутиране към еврото е скъпо и бавно, като цялата процедура струва около 900 лева на автомобил. Въпреки че срокът за настройка на касовите апарати изтича на 31 октомври, едва половината таксита са преминали на новата система. Шофьорите също така изразяват притеснения, че изискването за връщане на рестото в евро през януари 2026 г. увеличава риска от кражби.

По-малко от три месеца преди въвеждането на еврото таксиметровите компании в България са изправени пред сериозни предизвикателства. Представители на бранша алармират, че задължителното превалутиране е сложна и скъпа процедура, която може да забави процеса и потенциално да оскъпи таксиметровите услуги след 1 януари 2026 г.
Според Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат, новите регулации тревожат както шофьорите, така и собствениците на фирми. Общата цена на цялата процедура по пренастройка и превалутиране на един автомобил достига около 900 лева. Само новите касови апарати, необходими за отчитане в двете валути, струват препоръчителна цена от 530 лева.
Проблем с капацитета и крайните срокове
Съгласно изискванията, до 31 октомври 2025 г. всички апарати в такситата трябва да могат да издават касови бележки с цени, отбелязани както в лева, така и в евро. Въпреки ясния срок, по данни на синдиката, едва половината от такситата са преминали на новата система и необходимия метрологичен контрол.
В София, където оперират над 5300 таксита, вече се наблюдава сериозно струпване пред сервизите и офисите, които извършват настройките. Този наплив затруднява навременното обслужване на всички автомобили. От 8 октомври 2025 г. таксиметровите услуги вече трябва да обозначават цените си в двете валути.
„През един офис на БИМ могат да преминат около 60 автомобила на ден, при тези обеми няма как всички да бъдат обслужени навреме,“
— собственик на сервиз за устройствата
Шофьорите допълват, че по-старите апарати изискват три отделни настройки, докато новият модел изисква само една. Този факт прави новите устройства по-желани, но същевременно има недостиг на наличности от новите апарати на пазара, което допълнително забавя процеса на преоборудване.
Рестото в евро увеличава риска от кражби
Допълнително напрежение сред бранша създават текстовете в Закона за въвеждане на еврото. Те регламентират, че през първия месец на 2026 г. (след официалното въвеждане на еврото на 1 януари) рестото трябва да се връща преимуществено в евро.
„Това ни притеснява, защото ще се наложи да държим по-големи суми в колите, а рискът от кражби се увеличава,“
— шофьори
Периодът на двойно обозначаване на цените, който започна през октомври 2025 г., ще продължи до края на 2025 г., като от 1 януари 2027 г. цените ще бъдат посочвани вече само в евро.