Предпразничен стрес: Над 60% харчат до 250 лв. за подаръци, купуват в последния момент

Над 60% от българите харчат до 250 лв. за коледни подаръци, купувайки ги в последния момент. Търговците отчитат спад на продажбите с 30% спрямо миналата година. Препоръчва се пазаруване от физически магазини заради риска от забавени доставки.

Предпразничен стрес: Над 60% харчат до 250 лв. за подаръци, купуват в последния момент
Време за четене: 2 мин. 21 декември 2025

Повече от 60% от българите отделят до 250 лева за коледни подаръци. Тези покупки се правят предимно в последните дни преди празниците. Това показва проучване на Агенцията за пазарни проучвания.

Тази тенденция за пазаруване в последния момент е все по-изразена. Търговците отбелязват и спад на продажбите с около 30% спрямо миналата година. Много потребители отлагат покупките до последно. Някои вече са закупили подаръците си, за да избегнат прибързан избор.

Сред предпочитаните подаръци са облекло, козметика и техника. Тази година се наблюдава засилен интерес към ваучерите и ръчните изработки, коментират от „Активни потребители“. Те предупреждават, че пазаруването в последния момент крие рискове.

В последния момент потребителят се лишава от избор, защото няма време. И той взима не това, което най-много желае, и не на най-добрите условия, защото няма време да сравни офертите, а това, което има в момента. Така че рискът да попаднем на нещо по-неизгодно е съществен.

Д-р Богомил Николов от „Активни политики“ подчертава тези рискове. Липсата на време пречи на сравняването на цени и условия.

Ако пазаруването в последните дни е неизбежно, от „Активни потребители“ съветват да се предпочитат физическите магазини пред онлайн пазаруването. Това е особено важно през натоварения декември. Така се избягва рискът от забавени доставки и липса на подаръци за Коледа. Онлайн търговията в България расте, но делът на онлайн покупки е по-нисък от средния за ЕС. Това подкрепя съвета за пазаруване от физически магазини, за да се избегнат забавяния.

Националните статистики и медии отчитат предпразнично поскъпване на хранителни продукти. Това може да влияе на бюджета за подаръци. Потребителите все по-често сравняват цени преди покупка. Въпреки това, значителен брой вземат решения в последния момент. Това обяснява интереса към ваучери и ръчни изработки. Те са бързи решения за подаръци. Поскъпването на основни стоки намалява свободния бюджет. Това е причина за по-консервативното харчене за подаръци.

Анализатори предполагат, че инфлацията пренасочва доходите. Това води до по-малко средства за подаръци. Данните за спад в продажбите може да отразяват тази тенденция. Сравняването на оферти е ключово за изгодни покупки.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *