Потребителското доверие в Еврозоната намалява, ЕК отчита спад
Потребителското доверие в Еврозоната намалява през декември, достигайки -14,6 процентни пункта. Данните на ЕК показват спад от 0,4 пункта, което е под очакванията на икономистите. Въпреки общото понижение, някои страни като Италия отчитат повишение.
Очаква се стабилизиране но доверието в Еврозоната. Снимка: 24 часа
Потребителското доверие в Еврозоната бележи спад през декември. Предварителните данни на Европейската комисия (ЕК) показват понижение от 0,4 пункта. Индексът достига -14,6 процентни пункта, спрямо -14,2 процентни пункта през ноември. Това ниво остава значително под средносрочната цел, според информация на Ройтерс.
Икономисти, анкетирани от Ройтерс, прогнозираха по-малък спад. Техните очаквания бяха за достигане на -14 пункта. Понижение е регистрирано и в целия Европейски съюз. Потребителското доверие в ЕС се е понижило с 0,1 пункта до -13,7 пункта през декември, съобщава БТА.
Намаляващото доверие често корелира с инфлацията и очакванията за заетост. Европейската централна банка (ЕЦБ) прогнозира инфлацията в еврозоната да се стабилизира около 2% в средносрочен план. Тези коментари могат да влияят на потребителските очаквания за лихви и потребление. ЕЦБ ревизира нагоре прогнозите си за инфлацията през 2026 година, което може да предизвика несигурност.
Въпреки общата тенденция, някои държави показват различно развитие. Например, в Италия през декември се наблюдава повишение на доверието както сред потребителите, така и сред бизнеса. Този регионален контраст подчертава разнородността в рамките на еврозоната. Подобни национални показатели могат да повлияят на общата агрегирана стойност.
Потребителското доверие, измервано от ЕК, остава под дългосрочната средна стойност от 100 пункта. Това показва продължаваща несигурност. Медийни агрегатори и български издания като 24 часа и БТА потвърждават разпространението на данните. Това подчертава значението на съобщението в общественото пространство.
Разликите между прогнозните модели на икономистите и реалните данни са забележими. Анкетираните експерти очакваха по-слабо влошаване на индекса. Това показва, че пазарните очаквания не винаги съвпадат с предварителните резултати. За сравнение, потребителското доверие в САЩ също е претърпяло значителни колебания през последните месеци.
