Потребителската кошница достигна 100 лева: Сезонно поскъпване и надценки над 50%
Стойността на потребителската кошница, включваща 27 основни хранителни стоки, достигна 100 лева след седмично поскъпване от 2 лева. Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ) отчита най-голям ръст при тиквичките и ябълките, като експертите свързват това със сезонни фактори и по-високи търговски разходи. Синдикатите алармират за сериозни отклонения между цените на едро и дребно, като надценката за крайния потребител при някои продукти надхвърля 50%.
Стойността на потребителската кошница, която включва общо 27 основни хранителни стоки, вече възлиза на 100 лева. Това сочат последните седмични данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържища (ДКСБТ). За последната седмица кошницата е поскъпнала с два лева, отразявайки плавен, но постоянен темп на нарастване на цените.
Според експертите, пазарът остава стабилен, но се наблюдава очаквано увеличение на цените, свързано с наближаващия зимен сезон. Повишението се дължи на по-високите търговски разходи, които включват разходите за хладилни услуги и съхранение на продукцията.
Най-голямо поскъпване на едро се отчита при пресните плодове и зеленчуци. Тиквичките са поскъпнали най-много – с 30 стотинки, следвани от ябълките с 20 ст., пиперът с 15 ст. и краставиците с 13 ст. За трета поредна седмица се регистрира и увеличение в цената на свинското месо. Единствената основна хранителна стока, чиято цена намалява за последната седмица, е сиренето.
Въпреки общото поскъпване, при някои стоки се наблюдава спад на цените на едро. Доматите са намалели с 12 стотинки, картофите със 7 ст., зелето с 5 ст., а портокалите с 15 ст. Любопитен факт е, че въпреки спада в цената на едро, портокалите допринасят с между 1 и 1,50 лева към общото поскъпване на кошницата, като цената им е била стабилна дълго време.
От Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) изразяват сериозна загриженост относно разминаванията между цените на едро и дребно. Синдикатите подчертават, че надценката за крайния потребител при някои продукти достига над 50% спрямо борсовата търговия. За да предотвратят необосновано повишаване на цените и злоупотреби, КНСБ стартира ежемесечно наблюдение на малката потребителска кошница (МПК), която включва 21 продукта. Това наблюдение обхваща над 600 търговски обекта в 81 общини, предоставяйки важен контекст за реалната покупателна способност.
