Потребителската кошница достигна 100 лева на фона на високи надценки и сезонно поскъпване

КНСБ отчете задържане на цените на 21 продукта от малката потребителска кошница на месечна база, но въпреки това, седмичната стойност на кошницата е скочила до 100 лева поради сезонни фактори и включването на нови стоки. Надценките в търговията на дребно остават изключително високи, достигайки до 74% при основни хранителни продукти, което предизвика призиви за регулаторни санкции.

Потребителската кошница достигна 100 лева на фона на високи надценки и сезонно поскъпване
Време за четене: 3 мин. 14 ноември 2025

Макар че КНСБ отчете, че цените на 21 продукта от малката потребителска кошница (МПК) се задържат на месечна база, пазарната динамика показва значителни колебания. Според последните данни, през октомври стойността на МПК е нараснала само с 0.1% спрямо септември. Тази седмица обаче стойността на кошницата достигна 100 лева, като поскъпването се дължи на сезонни фактори и увеличени търговски разходи.

При анализа на КНСБ се регистрира нарастване при определени групи стоки. Отбелязва се поскъпване на зеленчуците, включително краставиците и доматите, както и по-значителен ръст в цената на свинското месо. В същото време, сезонните плодове като ябълките и лимоните поевтиняват спрямо предходния месец. Промяната на цените на останалите хранителни продукти остава под 1%.

Сезонният тренд, характерен за ноември, е основен двигател на текущата инфлация, поради по-високите разходи за транспорт и хладилни услуги, необходими за съхранението на продукцията. Най-големи поскъпвания тази седмица се наблюдават при тиквичките (до 51 стотинки), краставиците, пипера, ябълките и гроздето. Повишението се подсилва и от промени в състава на кошницата, като включването на портокали допринася с около 1.50 лева към общия ръст, докато цените на сиренето леко поевтиняват.

Данните разкриват и съществени разлики в ценовата политика на търговските обекти. При 10 от 17 наблюдавани продукта, малките търговски обекти поддържат по-ниски цени в сравнение с големите вериги. Например, цената на киселото мляко нараства в големите магазини с 1.6%, но намалява в малките с около 1%. Цените на едро също отчитат спад с малко над 1%.

Въпреки лекия спад на цените на едро, разликата спрямо цените на дребно остава драстична. Надценката на някои продукти при търговия на дребно варира между 20 и 74%. При стоки от първа необходимост като ориз, прясно мляко, сирене, яйца, картофи, ябълки и боб, надценката е с над 50 на сто. Тази тенденция предизвиква остра реакция от синдикатите:

„Традиционно виждате има 7-8 стоки от МПК, които разликата е над 50%, някои са над 70%. Продължава тази тенденция от юни месец до сега. Т.е. ние продължаваме да плащаме нещо, което според нас не е пазарно обосновано и не виждаме причина да се плащат тези цени и ако има достатъчно основание се надяваме регулатора да наложи необходимите санкции с оглед възстановяването на пазарната справдедливост, да я нарека така“

— Пламен Димитров, президент на КНСБ

В отговор на спекулациите, от ДПС-Ново начало изпратиха писма до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП) с искане за информация относно предприетите мерки. На този фон, в Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ) бяха регистрирани кадрови промени, като нови членове станаха Калоян Паргов и Петя Панчева.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *