Полски милиардер обяви награда за зачеване в хотелите си в битка с демографската криза
Полша регистрира исторически ниска раждаемост, което накара хотелиерския магнат Влодзимеж Гроховски да предложи необичайна инициатива. Двойки, които заченат дете по време на престой в неговите хотели, ще получат специални награди, за да се стимулира справянето с демографската криза.

Полша се сблъсква с безпрецедентна демографска криза. През изминалата 2024 г. в страната са се родили малко над 250 000 деца – цифра, която експертите определят като най-ниската раждаемост от 200 години насам. Тревожната статистика е част от по-широка европейска тенденция, като средната раждаемост в ЕС е едва 1.38 деца на жена, далеч под необходимото за поддържане на населението ниво от 2.1.
На фона на неуспешните правителствени политики и прогнозите за продължаващ спад на населението до под 38 милиона души, един предприемач реши да вземе нещата в свои ръце. Влодзимеж Гроховски, милиардер и собственик на хотелската верига Arche Group, стартира необичайна кампания за насърчаване на раждаемостта.
„Демографското положение се влошава постоянно. В момента сме почти на последно място в света. Ако така продължава, няма да ни трябва враг – ще се самоунищожим. Преди години ми хрумна идеята, че в хотелите зачеването може да бъде награда. А сега, с тези дронове и цялата ситуация с войната, си казах, че не можем повече да чакаме.“
— Влодзимеж Гроховски, президент на Arche Group
Инициативата на Гроховски предлага атрактивен стимул. Двойки, които посрещнат бебе девет месеца след престоя си в някой от 20-те му хотела, ще получат безплатно семейно тържество в ресторанта на веригата. За първото родено по програмата дете са предвидени и допълнителни награди – столче за кола и бебешки комплект.
Условията са прости, но изискват доказателство. Гроховски съветва участниците да пазят документите от престоя си.
„Една двойка не е задължително да е на почивка при нас – важно е да е била в хотела. Имаме система за регистрация и можем да проверим. Но е добре двойката да си вземе фактура и да я пази.“
— добави той
Предприемачът признава, що вече отчита засилен интерес и е пресметнал потенциалните разходи, но е готов да ги посрещне в името на каузата. Той вярва, че проблемът засяга не само Полша, но и цяла Европа.
„Имаме около 100 хиляди гости месечно. Помислих си, че ако една десета от тях участват, това ще са 100 хиляди деца за година… Можем да се справим. И бих се радвал, ако наистина толкова деца се родят. Реакцията е огромна. По целия свят се говори за това.“
— споделя Влодзимеж Гроховски
Въпреки че инициативата привлича международно внимание, засега програмата е достъпна само за полски граждани. Експерти коментират, че макар подобни частни кампании да са иновативни, те не могат да заменят нуждата от комплексна държавна политика, която да подкрепя младите семейства чрез икономически, социални и здравни мерки. Въпреки това, необичайният подход на Гроховски успешно насочва обществения фокус към един от най-наболелите проблеми на съвременна Европа.