Полша интегрира горивната си мрежа с НАТО за укрепване на източния фланг
Полският тръбопроводен оператор PERN сключва ключово споразумение с Министерството на отбраната за свързване на националната мрежа за пренос на горива със стратегическата система на НАТО. Този ход е част от по-мащабен проект за разширяване на инфраструктурата на Алианса в Източна Европа и цели да намали зависимостта от уязвимия железопътен и автомобилен транспорт.

СНИМКА: Pixabay
Полският държавен оператор на тръбопроводи PERN предприема стратегическа стъпка за укрепване на националната и регионалната сигурност, като ще подпише предварително споразумение с Министерството на отбраната за свързване на горивната си мрежа със системата на НАТО. Този ход е ключов елемент от мащабен план за модернизация на военната логистика на Алианса в Източна Европа.
Проектът предвижда разширяване на полската тръбопроводна мрежа и изграждане на нови съоръжения за съхранение, които да обслужват нуждите на въоръжените сили. Свързването ще осигури на Полша достъп до централизираната тръбопроводна система на НАТО (Central Europe Pipeline System), която е изградена по време на Студената война. Понастоящем тази мрежа, пренасяща авиационно гориво, бензин и дизел, достига само до Германия и свършва на стотици километри от полската граница.
От полското военно ведомство подчертават двойната полза от инициативата.
„Осъществяването на проекта не само ще засили устойчивостта на Полша срещу кризи с недостиг на гориво, но ще затвърди позицията на страната като стратегически и регионален партньор в рамките на НАТО“
— полското Министерство на отбраната
Този ход е част от по-широкия проект за разширяване на тръбопроводната мрежа в Източна Европа (EEPS), който цели да свърже Полша, балтийските държави и страните от Югоизточна Европа. В момента логистиката на горива за съюзническите сили в региона разчита предимно на железопътен и автомобилен транспорт, който се счита за бавен и уязвим при евентуален военен конфликт. Новата подземна инфраструктура ще осигури бързи и защитени доставки.
Планира се системата да има двойна употреба. В мирно време тръбопроводите ще могат да обслужват и гражданския пазар, най-вече за доставка на авиационно гориво, следвайки успешния модел, прилаган в Западна Европа. PERN вече обяви готовност да действа като оператор и инвестиционен координатор на разширението.
Мащабът на проекта е впечатляващ, като се очаква да отнеме до 25 години за пълното му завършване. Прогнозната стойност на цялата инфраструктура в Източна Европа е около 21 милиарда евро, като финансирането може да бъде осигурено както от бюджета на НАТО, така и от фондове на Европейския съюз, насочени към енергийната сигурност.