Почина Тоби Толбът: Покровителката, която превърна артхауса в сериозно изкуство
Покровителката на артхаус киното Тоби Толбът е починала на 96-годишна възраст. Заедно със съпруга си Дан, тя трансформира възприятията за киното в Америка през 60-те и 70-те години, като издига седмото изкуство до статут на сериозна култура. Тя е ключова фигура в популяризирането на режисьори като Годар, Алмодовар и Фелини чрез дистрибуторската си компания „Ню Йоркър филмс“.

Голямата покровителка на артхаус киното Тоби Толбът е починала. Тя си отиде на 96-годишна възраст, съобщиха световните агенции. Толбът е починала на 15 септември в дома си в Манхатън, но новината беше разпространена от в. „Ню Йорк таймс“ близо месец по-късно. Причината за кончината ѝ са усложнения, свързани с автоимунното заболяване синдром на Гилен-Баре.
Заедно със съпруга си Дан (починал през 2017 г.), Тоби Толбът е движещата сила, която трансформира възприятията за киното в Америка през 60-те и 70-те години на миналия век. Чрез своята дистрибуторска компания „Ню Йоркър филмс“ и популярни киносалони в Манхатън, семейство Толбът променят начина, по който публиката гледа на седмото изкуство. На него започва да се гледа не просто като на популярно развлечение, а и като на сериозно изкуство, подобно на литературата или живописта.
Семейство Толбът е помогнало на почитателите на киното да се запознаят с прочути творби на международни режисьори. Сред тях са Жан-Люк Годар, Педро Алмодовар и Федерико Фелини. Те популяризират и любими американски филми от миналото и настоящето. Подкрепата на семейството е била от съществено значение и за режисьори на чуждоезични филми, както и за съвременни американски творци като Уди Алън или Джим Джармуш, които разчитат на пазара на арт филмите. Филмите, които са подкрепяли, служат за еталон сред киноманите.
Техният театър „Ню Йоркър“ отваря врати през март 1960 г. с постановката „Хенри V“ на Лорънс Оливие и френския филм „Червеният балон“. Киносалонът бързо печели успех както сред критиците, така и сред широката публика. Хората харесват не само комбинацията от чуждестранни и американски филми, но и декоративните елементи в „Ню Йоркър“, като стенописа, проектиран от Джулс Файфър, или стената с черно-бели фотографии на Грета Гарбо, Глория Суонсън и други звезди.
Мартин Скорсезе, Вим Вендерс и Сюзън Зонтаг са сред многобройните приятели и клиенти на семейство Толбът. Скорсезе пише предговор към мемоарите на Тоби Толбът, озаглавени *The New Yorker Theater*, които са издадени през 2009 г.
„Дан и Тоби бяха на предната линия, показваха филми, разпространяваха филми, рискуваха с филми на Годар, Бертолучи, Фасбиндер, Строб, Уайлет, Ошима и Сембен“
— Мартин Скорсезе
Тоби Толбът обобщава своята мисия и страстта си към седмото изкуство в мемоарите си.
„Киното не е просто постройка от тухли и камъни. То е място, където изображенията оживяват на екрана“
— Тоби Толбът