Пловдив инвестира 700 хил. лв. за модерен велопарк до Братската могила

Община Пловдив инвестира 699 600 лв. с ДДС в изграждането на модерен и сертифициран велопарк до Братската могила. Новият комплекс ще замени стара площадка и ще включва два асфалтови пъмптрака, зона за скокове и зона за планинско колоездене. Целта е да се осигури безопасно място за тренировки на колоездачи, скейтбордисти и ролеристи.

Пловдив инвестира 700 хил. лв. за модерен велопарк до Братската могила

Лошо е състоянието на съществуващия велопарк, изграден от доброволци преди 14 г. СНИМКА: АВТОРЪТ

Време за четене: 3 мин. 30 октомври 2025

Община Пловдив предприема мащабна модернизация на изоставена велосипедна площадка. Инвестицията възлиза на 699 600 лв. с ДДС, като целта е стара поляна с неравности в парка до Братската могила да се превърне в съвременен, сертифициран велопарк. Съоръжението ще бъде подходящо както за начинаещи, така и за напреднали спортисти.

Паркът, който е в непосредствена близост до Гребната база, ще замени съществуващата неугледна площадка. Тя е изградена преди 14 години благотворително от местен колоездачески клуб. В момента площадката се състои от няколко пръстени бабуни и две дървени конструкции, скрити сред дърветата. Поради трудното си местоположение и лошото състояние, тя не привлича нито родители с деца, нито ентусиасти, които предпочитат да тренират в планината.

Зам.-кметът по спорта, олимпийският шампион Николай Бухалов, подчертава необходимостта от новото съоръжение. Общинската поръчка е за инженеринг и включва както изготвяне на проект, така и самото изграждане. Проектът трябва да облагороди средата и да осигури безопасност за всички спортисти. Освен велосипеди, новият парк ще може да се използва и за ролери и скейтбордове.

„Ще бъде сертифициран и ще покрива всички изисквания. От години говорим, че в Пловдив трябва да има такъв парк“

— Николай Бухалов, зам.-кмет по спорта

Детайли на проекта и зоните за тренировка

Новият велопарк ще бъде изграден върху площ от 2-3 декара, отговаряща на изискванията за отдалеченост от жилищни сгради с цел намаляване на шума. Първата част от проекта предвижда изграждането на два асфалтови „пъмптрака“.

  • Състезателен пъмптрак: Ще заема 1400-1500 кв. м с минимална широчина на трасето от 2 м. Този тип трасе разчита на „изпомпване“ на скоростта, а не на гравитация. Завоите ще са над 90° и високи над 130 см.
  • Детски пъмптрак: Площта му ще бъде 300-400 кв. м, с по-плавни форми и ниски завои. Той е проектиран специално за начинаещи.

Градската управа изисква и зона за скокове, разделена на две равни части по 900 кв. м. Първата половина е за по-широк кръг велосипедисти, включваща по-безопасни скокове от типа „тейбълтоп“ (с равна част между ръба и зоната за приземяване). Втората част е фрийстайл зона с по-големи скокове, предназначена за напреднали. Тя ще включва дъртджъмп линии от пръст с агресивна геометрия и стръмни приземявания.

Третата ключова част от бъдещия велопарк е зона за планинско колоездене с площ до 1200 кв. м. Тя ще симулира планинска обстановка в градска среда, като включва повдигнати дървени съоръжения, каменни участъци, стълби и неравности. Идеята е тази зона да обучава деца и начинаещи, подготвяйки ги за реалните изпитания в планината.

„В България има много скейтпаркове. В Бургас правят втори, Стара Загора има, Добрич. Дори малки населени места, където човек не предполага, имат, а Пловдив – все още не“

— Зам.-кметът

Безопасност и контрол на движението

Николай Бухалов смята, че изграждането на такива площадки е критично важно за безопасността на младежите, които в момента карат тротинетки, скейтбордове и колелета по улици, подлези и градинки.

„Това е суперопасно, минават хора, а такива съоръжения са съобразени. Не че са изцяло безопасни, защото човек и на равното може да падне, но все пак е по-добре“

— Бухалов

Освен сигурността на колоездачите, велопаркът цели да подсигури и тази на пешеходците в района. В момента много хора карат скоростно около Гребната база, което създава предпоставки за инциденти в зона, която е предназначена и за пешеходци.

„Това е велоалея, не е състезателна писта. Много хора слагат каските и карат скоростно, но да не забравяме, че там е пешеходна зона“

— Бухалов

Въпреки значимостта на проекта, за участие в обществената поръчка е подадено заявление само от една фирма.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *