„Плът“ на Дейвид Салай спечели „Букър“ 2025: Суров портрет на един чужденец в собствения си живот
Дейвид Салай спечели наградата „Букър“ за 2025 г. с романа си „Плът“ на церемония в Лондон. Журито, оглавявано от Роди Дойл, определи книгата като уникален и суров портрет на съвременната мъжественост, който оставя силно емоционално въздействие.
Дейвид Салай получи наградата “Букър” за 2025 г. с романа “Плът” СНИМКИ: ГЕТИ Журито на наградата “Букър” тази година, заедно с Дейвид Салай
Литературният свят има своя нов лауреат – канадско-унгарско-британският писател Дейвид Салай спечели престижната награда „Букър“ за 2025 г. с романа си „Плът“. Отличието бе връчено на официална церемония в Лондон на 14 ноември, където авторът получи и чек за 50 000 британски лири. Салай става първият автор с унгарско-британски корени, който печели високото отличие, затвърждавайки международния си успех с произведение, което критиците описват като „необикновено и уникално“.
Председателят на журито, писателят Роди Дойл, обясни решението на комисията, в която тази година участваха известни фигури като актрисата Сара Джесика Паркър. След над пет часа обсъждания, журито единодушно се е спряло на „Плът“ заради неговата стилистична чистота и емоционална тежест.
„Всяка дума има значение; пространството между думите има значение. Книгата е за живота и странността на живота и докато четем, докато прелистваме страниците, се радваме, че сме живи и че четем – преживяваме – този необикновен, уникален роман. Журито обсъждаше книгите и техните автори над пет часа. Книгата, към която се връщахме отново и отново, тази, която се открояваше от останалите велики романи, беше „Плът“ – заради своята уникалност. Никога не бяхме чели нещо подобно. В много отношения това е мрачна книга, но четенето й е удоволствие.“
— Роди Дойл, председател на журито
Романът проследява историята на Ищван – мъж, който се движи нагоре по социалната стълбица, но остава чужденец в собствения си живот. Сюжетът води читателя през житейските маршрути на героя: от работническо семейство в Унгария, през казармата, до заминаването за Западна Европа и работата като шофьор и прислужник на богати семейства в Лондон. Въпреки че статусът му се променя, Ищван остава емоционално недокоснат и дистанциран, като най-честият му отговор е простото „Окей“.
Критиците от „Гардиън“ определят творбата като „един от най-точните и болезнени портрети на съвременната мъжественост“. В романа тялото е представено повече като свидетел, отколкото като инструмент – място, където се натрупват желания, поражения и разочарования. Според рецензиите книгата провокира именно защото отказва да обяснява поведението на героя, оставяйки пространството между редовете да говори колкото самите думи.
Самият Дейвид Салай споделя своята творческа мотивация за написването на този минималистичен, но дълбок разказ:
„[Исках да напиша роман за това] какво е да бъдеш живо тяло в един свят, който непрекъснато те променя, без да те пита.“
— Дейвид Салай, автор
Книгата се превръща в история за движението – от периферията към центъра, от бедността към богатството – но и едновременно разказ за емоционалния застой. Според литературните наблюдатели, макар „Плът“ да не печели читателите със симпатия към героя, тя ги привлича с безкомпромисна честност. Теми като власт, интимност и класови граници са разгледани през призмата на мълчанието, което прави романа свидетелство за писател, който умее да каже много, като казва малко.
